Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is dit voor lineaaltje?

Volgens mij heeft beide zijden een logaritmische schaal. Ik heb geprobeerd de betekenis van de Chinese of Japanse tekens te achterhalen, maar met "oog getal" bij S en "trap getal" bij R kom ik niet verder.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
869

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Zonder foto niet zeker, maar de omschrijving duidt op rekenlineaal.
Voordat elektronische rekenmachines en calculators bestonden kon men met rekenlinealen vermenigvuldigingen uitrekenen met een nauwkeurigheid van ongeveer 3 cijfers.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In eerste instantie was het foto toevoegen niet gelukt blijkbaar. Nu wel. Op de afbeelding staan de 2 kanten van het liniaaltje met daaronder een centimeterverdeling. Een gewone rekenliniaal ken ik wel; heb er zelfs nog echt mee gewerkt. Daarom herkende ik de logaritmische schaal. Ik ben benieuwd of je er nu meer van kunt zeggen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, helaas mét foto weet ik niet waar deze lineaals voor dienen. Zelf heb ik op school (HBS) zelfs nog les gehad in gebruik van de rekenlineaal maar die van de foto heb ik nog nooit gezien...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Op de HBS heb ik er ook mee leren werken. Ik heb hem in mijn werk zelfs nog gebruikt, totdat de rekenmachines en computers de zaak "overnamen".
Ik laat de vraag nog maar even staan. Misschien dat er toch nog iemand is, die iets herkent.
Bedankt voor het meedenken.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding