Als licht door glas gaat, veranderd dan de kleur?

Licht in vacuüm heeft een snelheid 'c' . Door glas of water gaat het licht langzamer, maar veranderd de kleur dan ook, m.a.w. veranderd de frequentie? Want freq. x golflengte = 'c' .

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

" freq. x golflengte = ‘c’" geldt uitdrukkelijk voor vacuum. Dus daar kun je je in glas niet op beroepen.
Je oog detecteert geen frequentie of golflengte, maar energie.
En in glas verandert de energie niet.
Je kunt je oog ook niet in het glas stoppen om het te controleren. Het licht treft je oog pas als het weer uit het glas gekomen is, en dus weer in de lucht, en dus weer hetzelfde als voordat het door het glas ging.
Reddie
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De snelheidsvermindering geldt ook voor water en daar kun je wel je oog instoppen, maar toch constateer je geen roodverschuiving t.g.v. een langere golflengte. Maar waarschijnlijk geldt Freq. x golflengte = c alleen voor vacuüm.

Andere antwoorden (1)

Nee, de frequentie veranderd niet. De snelheid veranderd en als gevolg daarvan de golflengte. Iets vergelijkbaars gebeurt bij radiostraling als je die opvangt met een antenne wordt die omgezet in een elektrische stroom. Die heeft nog steeds dezelfde frequentie als de elektromagnetische golf in de ruimte vóórdat je 'm opving.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als de golflengte vermindert, zou, zou de kleur naar rood verschuiven, maar daar merk je toch niet veel van in water
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, de frequentie bepaalt de kleur, de golflengte is maar een afgeleide. De golflengte wordt mede bepaald door de snelheid in het medium.
Helaas is, als er gesproken wordt over licht, ingeburgerd dat men over golflengtes praat. Dit is eigenlijk niet correct. Beter is het over frequenties te spreken, maar dat zal voorlopig nog wel even niet erg populair worden.