Het stinkt, zo ongeveer als vuurwerk of oude printertoner:

De mannen die op de maan liepen, merkten het al. En de bemanning van het internationale ruimtestation ISS bevestigt het: de ruimte stinkt een beetje. Afgelopen weekend (dat was januari 2009) kwam ruimteveer Discovery terug van een trip naar ISS.
Journalisten wilden weten of de astronauten nog iets was opgevallen, zo hoog buiten de dampkring. Voor Dominic 'Tony' Antonelli was dat toch wel de geur van de ruimte. "Ik was al gewaarschuwd, maar wat opviel was de lucht die je ruikt na een ruimtewandeling." De luchtsluis van het ruimtestation heeft direct na sluiten de walm van buskruit, ontdekte Antonelli. Andere astronauten omschrijven de geur als "oude printertoner". Hoe dan ook: de ruimte stinkt. Nasa probeert al langer te achterhalen waar de lucht vandaan komt.
De theorie is dat de ruimte niet helemaal leeg is, maar allerlei losse moleculen bevat. Die zouden aan de ruimtepakken van de astronauten blijven kleven. De eerste mensen die opviel dat de ruimte stinkt, waren de mannen op de maan. Zij kwamen terug met verhalen dat hun hele cabine soms naar vuurwerk rook, als ze een wandeling op de satelliet hadden gemaakt. Toen werd nog gedacht dat de stank alleen op de maan voorkwam en wellicht te maken had met organische resten die daar aanwezig waren.
Misschien kan Nasa het raadsel oplossen als ze in 2020 terugkeren naar de maan.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O, daarom is toner zo duur, het moet van erg ver komen.

Andere antwoorden (4)

nergens naar. het is daar luchtledig en zonder lucht geen geur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
itsme
13 jaar geleden
tja, nu is het enige antwoord al gegeven, ben ik weer te laat... +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik ook ;-(
capthavoc
13 jaar geleden
Is niet waar er zweven zeker deeltjes rond maar die worden vermengt met de lucht die in je neus binnenkomt
je ruikt dus altijd een soort mengels
je kan nu eenmaal niet in het luchtledige ademen
maar hooguit vermengen met het "reukloze" zuurstof mengsel. van je zuurstofpak
En dus als er deeltjes rondzweven die fijn genoeg zijn dan raken ze zeker je neusslijmvlies.
ruiken is ook niet alleen maar lucht maar deeltjes in de lucht die je tot ruiken brengen. dus of die nu in het luchtledige zweven of in lucht maakt niet uit.
Niet!
Het zou niet ruiken buiten de dampkring. Er zijn daar namelijk (nagenoeg) geen gasdeeltjes om te ruiken...

Zelf moet ik altijd lachen om al die gigantisch lawaaiige ruimtegevechten in SF-films. Er is geen medium waardoor het geluid zich zou kunnen verplaatsen, dus alles wat knalt in de ruimte knalt in absolute stilte. Jammer van al die Hollywood-effecten, he.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een astronaute die gezegd heeft dat het naar "burnt cookies" ruikt. Aangebrande koekjes dus.

Toegevoegd na 2 minuten:
Google maar 's "space smells like burnt cookies"

Toegevoegd na 4 minuten:
Ze was een space tourist; Anousheh Ansari.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet,behalve als jij je in een ruimtecapsule daar zou bevinden en je 2 weken niet hebt gewassen.