Houdt het Doppler effect op zodra de beweging stopt?

Bij het Doppler effect voor geluid wordt als voorbeeld vaak gebruikt de politie auto met sirene. Als de auto stopt maar de sirene blijft aan, wordt de toon dan weer normaal?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
TurfGraver
6 jaar geleden
Ja.

Antwoorden (1)

Ja. Het Doppler effect wordt veroorzaakt door de beweging van de geluidsbron.
Wanneer de beweging stopt, stopt het effect.

Toegevoegd na 18 uur:
In de vraag ontstaat het Dopplereffect doordat de politieauto beweegt ten opzichte van de waarnemer. Stopt de beweging van de politieauto dan stopt het Dopplereffect.

Het Doppler effect treedt ook op wanneer de geluidsbron stil staat en de waarnemer beweegt.
Stopt de beweging van de waarnemer, dan stopt hetvDoppler effect.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je uitleg klopt niet. Het Doppler effect wordt veroorzaakt dooordat geluidsbron EN ontvanger ten opzichte van elkaar bewegen. Ze moeten BEIDE stilstaan om het effect te laten stoppen.
Reddie
6 jaar geleden
@haabee, "doordat geluidsbron EN ontvanger ten opzichte van elkaar bewegen".
Hierbij neem je aan dat beide bewegingen hetzelfde effekt hebben.
Dat is niet zo. De effekten zijn verschillend.
Dat kun je uitrekenen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De effecten mogen dan niet gelijk zijn, het dopplereffect houdt pas op als waarnemer EN bron beide stilstaan. Als één van de twee of allebei beweegt ontstaat het dopplereffect.
TurfGraver
6 jaar geleden
En wat als waarnemer met zelfde snelheid in zelfde richting als bron verplaatst? ;-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dan is er geen doppler effect. Alleen de relatieve snelheid bepaald het doppler effect.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Toch is er iets vreemds. Ik woon aan een lange rechte weg en zie op afstand een politie auto naderen met zwaailicht en sirene. Eerst is het geluid zacht en laag van toon. Al naderend wordt het geluid harder en hoger. De hogere toon wordt verklaard door de naderende beweging, want de geluidsgolven volgen elkaar sneller op. Vanwege het drukke verkeer moet de politie auto af en toe inhouden en stoppen. Op zulke momenten houdt het Doppler effect op (volgens de uitleg) maar ik kan geen verschil in toonhoogte horen tussen het geluid tijdens het rijden en de stopmomenten.
Waaraan ligt dit?