Een wetenschapper is een onderzoeker of geleerde die veelal gestudeerd heeft aan een universiteit of andere instelling voor hoger wetenschappelijk onderwijs en als beroep een wetenschap beoefent.

In het werk van de wetenschapper kan men een onderscheid maken tussen wetenschappelijk onderwijs en wetenschappelijk onderzoek. Dit laatste kan betaald worden door de overheid of door anderen, meestal het bedrijfsleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als hij gepromoveerd is, dan heeft hij bewezen een wetenschappelijk onderzoek te kunnen verrichten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wetenschapper is geen wettelijke of beschermde titel.
Doorgaans werkt een wetenschapper aan een universiteit of (overheids) onderzoeksinstelling in een onderzoeksfucntie. Dus bezig met het vergaren van kennis door studie en praktijkonderzoek (bijv. laboratoriumwerk).
Hij/zij heeft minimaal een universitaire opleiding (vaak aangevuld met een promotie (dus met doctors titel).