Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan water gloeien als het het onder extreme druk verwarmt tot 700 graden?

Ik weet niet of het mogelijk is die temperatuur te bereiken maar als dat lukt kan water dan een Rode gloed krijgen

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
volgens mij kan het alleen verdampen
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Leuke vraag!
Ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Volgens mij weet niemand deze vraag te beantwoorden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik denk het niet...
Volgens mij is gloeien net niet verbranden door gebrek aan zuurstof.
Komt er meer zuurstof beschikbaar dan gaat gloeien over naar verbranden. Water is niet brandbaar. Bij extreme druk temperatuur van 700 c halen is theoretisch wel mogelijk volgens mij... Maar vanwaar deze vraag

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Dit is een moeilijke vraag. Vooral omdat het echt om extreme omstandigheden gaat. Ik zal er iets van proberen te maken.

Als je kijkt naar link 1 (op het forum iets naar beneden scrollen), zit er wat naar onder een druk temperatuur grafiek (een fase diagram). Hierbij zie je hoe water zich gedraagt bij verschillende omstandigheden. Zoals je ook ziet, loopt de temperatuur tot aan 650K, pakweg 380°C. Dus niet tot de gevraagde 700°C.

Echter, dit diagram loopt wel tot een extreme druk, namelijk 10 megabar. Wat versta je zelf onder extreme druk? Als ik kijk naar 1000 bar, dan zal water bij 700°C waarschijnlijk gewoon gasvormig zijn (extrapolatie van de fase lijn).

Echter, wanneer de druk echt heel hoog is, 10 megabar, komt water voor als ijs tot ver boven de 380°C. Dit fase diagram laat alleen niet zien wat de fase precies is bij 700°C.

Als water een rode gloed zou moeten uitzenden, gok ik dat dit in de gasfase zou moeten zijn. De druk mag dan niet te hoog zijn. Echter kan ik op internet geen verwijzingen vinden dat water bij hoge temperatuur of druk een rode gloed gaat uitzenden.

Een ander effect kan wel lichtflitsjes in water laten ontstaan, namelijk Sonoluminescentie. Sonoluminescentie is het verschijnsel waarbij in een vloeistof lichtflitsen kunnen optreden onder invloed van hoge geluidsniveaus van ultrageluid.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sonoluminescentie
Hierbij ontstaan ook tijdelijk hoge drukken en hoge temperaturen.
(Lees meer...)
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding