Ik neem een kind...Ik krijg een kind. Wat is waar? En waarom?

Op mijn vorige vraag 'Kan het nemen van een baby een huwelijk redden' kwamen alleen al pittige reacties op het woord 'nemen'
Men neemt geen kind je krijgt ze was een vaak terugkerende reactie.

Maar wat is het verschil? Tegenwoordig is het nemen van een kind toch een bewuste keuze? Vandoor het woord nemen.

En hoezo 'krijgen' ? komt een baby zomaar uit de lucht vallen dan? Of toch van de ooievaar?
Baby's krijg je toch niet zomaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Iedereen weet wat je bedoelt met de vraag; "kan het nemen van een baby een huwelijk redden"? Toen ik de vraag las wist ik al dat er reacties op zouden komen. Voor niet iedereen wordt de kinderwens als vanzelfsprekend vervult. Vandaar dat er nogal eens heftig gereageerd wordt als je zegt dat je een kindje "neemt". Aangezien het (voor sommige) klinkt alsof je een hondje aanschaft. Persoonlijk kan ik me er niet zo druk over maken, ik denk namelijk dat het gros van de mensen die overwegen om aan gezinsuitbreiding te beginnen, dit weloverwogen doen. Zelfs mensen die denken dat ze een huwelijk kunnen redden met een baby, zullen hier over nadenken ondanks dat ze misschien de verkeerde beslissing maken.
Niemand "neemt" zomaar een kind, het is maar een uitdrukking. Trouwens, iedereen die ooit een zwangerschap/bevalling of adoptieprocedure heeft meegemaakt, weet dat je kinderen niet zomaar "neemt", in de meeste gevallen kost het bloed, zweet en tranen, voordat je ze "krijgt"!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (19)

een kind krijg je , voor mij is dat heel simpel.
ik wou vroeger wel 5 kinderen maar het lukte nooit.
na 5 jaar toch spontaan zwanger geworden.
dus ik heb echt een kind gekregen .
je kan er wel bewust voor kiezen maar dat is geen garantie dat je ook echt een kind krijgt. vandaar.

iets wat je kan kopen kan je nemen.
andere dingen moet je krijgen
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van wie heb je dat kind gekregen dan? Iets wat je kan kopen koop je, dat neem je niet. Dingen die je krijgt krijg je van iemand en komen niet uit de lucht vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Krijg je ook wel eens zin in een pizza? Maar wie heeft je die zin dan gegeven? Krijg je wel eens een kleur? Maar wie geeft je die kleur dan? Krijg je wel eens de griep? Maar wie geeft je de griep dan? Niet tegenover iedere krijger staat een gever.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1. Je onderbewuste?
2. Je emoties?
3. Een virus? Een kind proberen te maken is een bewuste keuze(voor de meeste mensen), daar moet je voor werken en dat krijg je niet zomaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie zegt dat je iets dat je krijgt 'zomaar' krijgt? En wat betreft jouw rijtje waar je de dingen die ik noemde van krijgt, kan ik er een paar toevoegen. Want als je zo begint: 1. een eicel
2. een zaadcel
3. geluk
4. omstandigheden
5. gezondheid Dáár krijg je een kind van. Je kunt het niet nemen zoals je een auto, een hond of een pak melk neemt.
Ik vind ze beide goed.
Maar eigenlijk kloppen ze allebei niet. Alleen is de juiste uitdrukking nog niet gevonden. Je besluit dat je een kind wil. En dan heb je geluk dat het ook mogelijk is. Verzin daar maar eens een passende term voor. Want zijn 2 uitdrukkingen die kop van elkaar gezien kunnen worden. Dus ik denk dat het het veiligst is om te zeggen dat je wil proberen om vader/moeder te worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
sorry typfout van mobiel.
Kop = los
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vervelend soms, hè, die zelfdenkende T9-applicaties
Misschien is het 'samen verwekken van een kind' toch wat mooier en poëtischer?

Persoonlijk vind ik nemen veel erger klinken dan krijgen. Nemen staat gelijk aan ik pak het uit de rekken in de supermarkt. Krijgen staat voor een geschenk. Ik ben van mening dat als jij een prachtig gezond kind KRIJGT , dit toch echt wel een geschenk is. Dit duid dan weer meer op het mirakel van het leven wat men zeker niet mag zien als vanzelfsprekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is beide onwaar, je neemt geen kind en je krijgt er ook geen...

Over nemen gesproken: Je kunt pas iets nemen wat er al is... Neem maar een brood als de etalage leeg is bij de bakker, dat gaat niet...

Over krijgen gesproken: Wat je krijgt is van jou en een kind is niet van jou... Je krijgt geen kind het wordt je hoogstens te leen gegeven als je aan alle voorwaarden voldoet... En de grootste voorwaarde is de wens... Een wensje is een klein mensje... En liefde is de drijvende kracht, liefde trekt aan en verbindt...

Dus niet nemen en niet krijgen, het wordt je op zijn hoogst gegeven en jij mag voor dat kind zorgen zolang dat kind dat niet zelf kan, daarna mag je het kind begeleiden tot volledige wasdom, want het kind is NOOIT van jou...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een prachtig antwoord Xinix! Het kind is nooit VAN jou! Zo is het precies! +
Beide zijn waar. Als je maar begrijpt wat je bedoelt met wat je zegt. Je krijgt een kind omdat het op enig moment uit een baarmoeder tevoorschijn komt, dat is een godswonder en iets dat je wereld op z’n kop zal zetten. Je neemt het omdat je er bewust voor kiest dat te laten gebeuren of omdat je erg je best doet er een te maken. Nemen betekent er voor kiezen het te krijgen, dat is hetzelfde maar bestaat uit meer lettertjes zodat de meeste mensen kiezen voor ‘nemen’ omdat het korter en makkelijker is. Als je maar begrijpt wat je bedoelt met wat je zegt.
Je neemt een appel. Je zou ook kunnen zeggen dat je ‘van Moeder Natuur een appel geschonken krijgt die zij in haar eindeloze goedheid aan een boom heeft doen rijpen’.
Maar dat is zo vermoeiend.
Laat je niet vermoeien. Als je maar begrijpt wat je bedoelt met wat je zegt.

Ik zeg dus dat je moet begrijpen dat het begrijpen belangrijker is dan het zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je krijgt kinderen, je kunt ze niet zomaar nemen.
Sommige mensen zeggen ik neem een kind en dan lukt het niet.
Het is een wonder.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is niet zomaar iets, het leeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"nemen@ heeft iets consumpiefs! Dat past niet bij een kind. Das gevoelsmatig voor veel mensen zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik sluit mij aan bij de meeste reactie's hier.

Een kind neem je niet, maar krijg je. Je mag dankbaar zijn dat je een kind krijgt. Hoeveel mensen doen jaren moeite om kinderen te krijgen en dan lukt het nog niet.

Ik ben van mening dat kinderen ons door God geschonken worden !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is allebei waar. Je neemt een kind, omdat je er bewust voor kiest. En je krijgt een kind, omdat niet elke vrouw kinderen kan krijgen/nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kunt er wel bewust voor gaan kiezen, maar dat geeft nog geen garantie dat je er ook daadwerkelijk een KRIJGT.
Ik zeg gewoon nemen. Iedereen weet wat ik dan bedoel. Ik vind een kindje wel een wonder maar niet iets van een Godsgeschenk ofzo aangezien ik niet in God geloof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft niet in een god te geloven om te zeggen dat je een kind krijgt. Ik geloof ook niet in een god. Om iets te krijgen hoeft er toch geen (bovennatuurlijke of natuurlijke) bewuste gever te zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee idd.. er is (in mijn ogen) geen bovennatuurlijke gever. Maar omdat er hier mensen zijn die vinden dat een kindje krijgen een Godsgeschenk is... Tja.. ieder zijn overtuiging maar het is niet die van mij.
Het woord 'nemen' klopt niet juist *omdat* baby's niet zomaar uit de lucht kunnen vallen.

Ja, bij de meeste mensen die een kind krijgen is dat een bewuste keuze. Maar er gaat wel wat overheen tussen de keuze dat een kind welkom is en de vrouw zwanger raakt.

Je kunt geen kind nemen zoals je een hond neemt: de beslissing nemen, een wiegje kopen, even langs het asiel en weer naar huis met een kind.

Je kunt alles goed doen, je levensstijl aanpassen, seks hebben op precies de goede momenten en vervolgens 20 minuten met je benen omhoog blijven liggen, en toch niet zwanger raken. Bij gezonde jonge mensen vind dan nog steeds in de minderheid van de gevallen een bevruchting plaats. En van de bevruchte eicellen wordt ook nog eens een groot deel afgestoten nog voor de vrouw weet dat ze zwanger is.

Er zijn gezonde jonge stellen die een jaar bezig zijn voordat het lukt, dat is geen uitzondering. En er zijn stellen bij wie het meerdere jaren duurt, of überhaupt niet lukt. Gezondheid speelt een grote rol, net als geluk.

Een kind 'nemen' is dan ook zoiets als een prijs uit de loterij 'nemen'. Je kunt aan de loterij meedoen, maar je wint niet omdat je daarvoor kiest, maar omdat je geluk hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kind máák je samen.

Ingrediënten: Liefde, stabiliteit en gezond verstand!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Krijgen is een geschenk, een kado. Neem maar eens als voorbeeld salarisverhoging: je krijgt salarisverhoging, je kunt het niet nemen. Zo krijg je ook een kind en kun je het niet nemen. Je neemt alleen de beslissing voor wel of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste mensen 'nemen' een kind. Ze beslissen dat ze een kind willen. Het nemen van die beslissing is de eerste stap. En daarmee 'neem' je een kind. Pas wanneer dit niet lukt wordt het een geval van krijgen. Want dan is het een 'geschenk'.

Omdat het zo'n emotioneel onderwerp is voor mensen die geen kind kunnen nemen maar moeten wachten tot ze er een krijgen is het moeilijk voor ze om andere mensen te horen spreken over het 'nemen' van een kind.

Qua taal kan het allebei. Eigenlijk staat de zin 'ik neem een kind' namelijk voor 'ik neem de beslissing om een kind te willen'. En dat kun je heel goed 'nemen'. Het is dan vooral uit medeleven met andere mensen dat je zegt 'krijgt'.

De context is dus ook van belang bij keuze tussen krijgen en nemen. Als je ongewenst zwanger bent 'krijg' je dus ook een kind, want er is geen beslissing genomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenwoordig geldt voor een hoop mensen een kind als iets wat je "neemt". Ze hebben hun carrière op orde, een leuk huis, en dan is het kind aan de beurt.

Je hoort het ook overal om je heen: Wij nemen nog geen kind, wij zijn te jong/wij zijn er nog niet aan toe/ wij willen eerst nog wat van de wereld zien.

Men denkt er zomaar recht op te hebben, het wordt toch wel gezien als een soort materieel bezit.

Volgens mij is echter een kind niet iets wat je (erbij) "neemt". Je kunt natuurlijk wel proberen een kind te nemen, maar of dat lukt is een tweede. Sommige mensen zijn jaren bezig om zwanger te worden, of kunnen helemaal geen kinderen krijgen. Dan is het heel hard om te horen dat een ander denkt een kind te nemen.

Wat je wel kunt zeggen, als je er bewust voor kiest geen kinderen op deze wereld te zetten: Wij nemen geen kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er ook voor gekozen dat ik eerst het leven op orde wil hebben. De baan, het huis... Niet omdat dan pas het kind 'aan de beurt' is, maar omdat ik een kind het beste wil geven waar ik toe in staat ben. Mijn egoïstische kinderwens is pas 'aan de beurt' als ik heb gezorgd voor een goede situatie om een kind in te ontvangen. En nee, ik 'neem' dus geen kinderen. Ik hoop ze te krijgen.
Het woord nemen in "Een kind nemen" heeft twee betekenissen, die beide niet lijken te kloppen in dit verband:

1 - Nemen, zoals je van een plank in de winkel neemt wat je wilt hebben. Dit is onjuist, omdat

(a) je niet 100% zeker dat het hebben van seks zorgt dat je kinderen krijgt. 1 op de 10 paren lukt het niet om binnen een jaar een kind te verwekken, en een aanzienlijk deel van deze paren is onvruchtbaar.

(b) je kunt niet een kind kiezen (wat nemen wel impliceert). Je weet geeneens of het een jongetje of een meisje is. Biologisch gezien krijgt een kind de helft van de 46 chromosomen van de vader en eveneens de helft van de moeder. Hoe deze combinatie uitpakt is zelfs voor biologen een groot en onbekend raadsel.

(c) een kind is uniek individueel persoon. Dit geldt zelfs voor eeneiige tweelingen die wij juridisch als twee onafhankelijke personen beschouwen, ondanks hun genetische eenheid. Wie een mens ziet als een individu heeft moeite met de idee dat dit individu enkel en alleen bestaat doordat twee mensen seks hebben gehad.

2 - Nemen, zoals een man zijn vrouw neemt. Een uiterst ongelukkige uitleg in dit verband die misschien in het achterhoofd van mensen speelt en daarmee de felheid van de reacties kan verklaren.

"Een kind krijgen" is gezien de uitleg bij punt 1 een betere woordkeuze. Het feit dat je goed kunt voorkomen dat je een kind krijgt (geen seks, voorbehoedsmiddelen, abortus), is iets anders dan dat het je niet gegeven wordt. Immers een geschenk kun je altijd weigeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat een kind krijgen niet vanzelf sprekend is, je kan wel zeggen ik neem er 1. Maar ten op zichte van mensen waarbij het soms niet eens mogelijk is is dat een harde uitspraak. Je kunt een kind krijgen en dan hangt het af van de vruchtbaarheid van de man of van de vrouw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beide!
Je besloot een kind te nemen.
En dan krijg je een kind...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet krijgen of nemen maar lenen.
Zie onderstaand gedicht.

In dit leven
wordt niets gegeven

In dit leven
Is niets van jou

Probeer wat je leent, in dit leven
lief te hebben en wees trouw
aan je eigen en een ander z'n leven
want het is en blijft een mooi gegeven
dat je kan zeggen; ik hou VAN jou!

Stuivertje...