Als je verstandig bent, ben je dan ook slim?

Toegevoegd na 1 minuut:
Verstandig is toch gewoon met je verstand te werk gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (6)

Nee, want verstandig handelen kan soms heel dom zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verstandig en slim zijn synoniemen van elkaar.
Beide woorden betekenen dus hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet per se. Intelligente mensen kunnen hele domme dingen doen, en mensen met een wat minder welgevulde bovenkamer kunnen gewoon heel verstandig handelen. Zowel incidenteel als structureel, in beide gevallen.
Feitelijk staan de twee volledig los van elkaar. Het zijn begrippen die elkaar niet impliceren of uitsluiten.

Toegevoegd na 52 seconden:
Hierbij ga ik overigens even uit van de veronderstelling dat iemand die slim is ook een goed stel hersens heeft, maar dat hoeft dus niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik op mezelf af ga wel. Ik ben erg slim en verstandig. Bovendien ben ik ook altijd erg bescheiden gebleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor ze lijken wel een beetje opmekaar. Als je slim bent doe je ook verstandig...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slimheid en verstandigheid zijn als peper en zout.
Een slimme geest is een scherpe geest, verstandig zijn is als zoutend zout en zorgt dat bepaalde elementen in een situatie de juiste smaakversterking/prioriteit krijgt, waardoor de goede keuze gemaakt wordt.
Verstandige mensen hoeven niet per definitie erg slim te zijn, maar een ons verstand ik vaak meer waard dan een pond slimheid.
Ik gebruik bewust geen maten uit het SI stelsel omdat ik dit figuurlijk bedoel.
Ik ken hele slimme mensen die vrijwel geen takt /wijsheid hebben.
Verstandige mensen nemen wijze besluiten, slimme mensen kunne moeilijke problemen sneller/beter oplossen.
maar zien soms de verstandige -voor de hand liggende - mogelijkheden over het hoofd.
Zo heeft ieder mens zijn eigen slimheden maar moet daar verstandig mee omgaan.