Kan een stof zonder elektronen licht geven?

Ik heb begrepen dat licht ontstaat bij het terug vallen van een elektron maar als een stof geen elektronen bevat kan hij dan licht geven want alles wat je extreem verhit gaat licht geven zover ik weet

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Welke stof zou geen elektronen hebben ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Of heeft elke stof elektronen zover ik gelezen heb kunnen sommige atomen minder elektronen bevatten dus kan daarom lijkt het me logisch dat atomen ook geen atomen kunnen bevatten
erotisi
6 jaar geleden
In theorie lijkt me dat wel mogelijk. Immers versnellende ladingen produceren elektromagnetisch golven, als ze dus maar snel genoeg gaan kunnen ze ook licht produceren. Daarbij kunnen de atoom kernen bijvoorbeeld heel snel om elkaar heen draaien. Maar dat zal geen alledaags verschijnsel zijn denk ik..... https://physics.stackexchange.com/questions/65339/how-and-why-do-accelerating-charges-radiate-electromagnetic-radiation
Erna55
6 jaar geleden
Wanneer je wilt weten hoeveel elektronen een stof heeft dan kun je dat vinden in het periodiek systeem.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Periodiek_systeem
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oke dus het is niet mogelijk dat er een stof is die geen licht uit zend bij extreem sterke verhitting
Erna55
6 jaar geleden
Nee, dan kun je niet van een stof spreken.
Erna55
6 jaar geleden
In sterren kan de temperatuur oplopen tot 60.000 K.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oke
kierkegaard47
6 jaar geleden
Ik dacht aan een neutronenster. Een ster waarin de zwaartekracht ervoor heeft gezorgd dat protonen en electronen "gefuseerd" zijn tot neutronen. Ook neutronensterren geven nog licht ...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een neutronenster bestaat, je raadt het, uit neutronen. Niet uit een stof dus. De wiki legt het heel helder uit: "Van scheikundige elementen is dan geen sprake meer."
https://nl.wikipedia.org/wiki/Neutronenster
kierkegaard47
6 jaar geleden
Klopt. Maar waar in de oorspronkelijke vraag stond dat het om scheikundige elementen moest gaan? Ik las alleen "stof", hetgeen ik als 'materie' interpreteer. Wel zal ik de eerste zijn om toe te geven dat het hier om zeer uitzonderlijke vorm van materie gaat, die we op aarde nog niet eens na kunnen maken.
kierkegaard47
6 jaar geleden
Tenzij inderdaad in de vraag 'stof' echt in de scheikundige zin bedoeld is geweest (als hebbende een heel specifieke chemische samenstelling), dat zou kunnen.

Antwoorden (1)

Alle stoffen bestaan uit atomen, en atomen hebben een kern en elektronen.
Elektronen hebben potentiële energie in het veld van de kern.
Springt een elektron van een hogere baan naar een lagere baan, dan word het verschil in potentiële energie uitgezonden als elektromagnetische straling.
Voor het uitzenden van licht zijn dus zowel de kern als de elektronen nodig.
"Stoffen" bestaan altijd uit grote clusters atomen, en kunnen nooit kernen zonder elektronen bevatten.

Verhitten is een macroscopische term die zich op atomaire schaal vertaalt in hogere snelheid. Ook dan komen elektronen in een hogere baan, en zenden elektromagnetische straling uit als ze terugvallen.

Bijzondere gevallen:
1. Bij "radioactiviteit" kunnen losse Heliumkernen (alfa straling) en losse elektronen (beta straling) ontstaan.
Die kun je echter niet als "stoffen" aanmerken. Heliumkernen zullen zo snel mogelijk elektronen oppikken, waarbij een elektron dus eigenlijk "terugvalt" onder uitzending van elektromagnetische straling. Iets dergelijks gebeurt met een los elektron.
Daarbij worden dus losse atomen gevormd, maar geen stoffen.
2. Protonen (in een atoomkern) kunnen hun spintoestand veranderen door het instralen van radiogolven. Bij het terugklappen zenden ze elektromagnetische straling uit, dus zonder tussenkomst van hun elektronen (Kernspin resonantie / NMR /MRI).

Of elektromagnetische straling "licht" is hangt af van de golflengte. Heel lange golven noemen we radiogolven, heel korte gamma straling. En van alles er tussenin.
Reddie