Waarom leren kinderen evolutie theory op school?

Waarom leren kinderen de theory van evolutie op school?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Omdat het een heel erg belangrijk onderdeel van de geschiedenis is van elk mens. Misschien het belangrijkste. En het is ook leuk om te weten waar wij vandaan komen en "ontstaan" zijn.
Castle
6 jaar geleden
Ik heb een + gegeven voor je goede vraag. De reden omdat het een theorie is.
Rieneke1
6 jaar geleden
@Castle https://nl.wikipedia.org/wiki/Theorie Theorie betekend in de wetenschap iets anders dan in normale spreektaal. Oftewel: een wetenschappelijke theorie is geen theorie (onbewezen veronderstelling), maar getoetst en juist bevonden.
Thecis
6 jaar geleden
@Castle
Enorme + voor @rieneke1. Ga je eens inleren voordat je commentaar geeft. Het is 1 van de meest onzinnige redenen om aan te nemen dat iets niet klopt, omdat het "maar een theorie is"... enorme zucht...
Cryofiel
6 jaar geleden
Daarom heb ik in mijn antwoord de evolutietheorie in één adem genoemd met onder andere de zwaartekrachtstheorie. Ook dat is een theirie - maar niemand zal die ontkennen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een wetenschappelijke theorie is een theorie die inderdaad is getoetst, en niet weerlegd. Dat is iets anders dan juist bevonden.
Thecis
6 jaar geleden
@Lopelaar.
Het is juist bevonden voor het moment. Totdat er een betere theorie zich aandient en welke meer verschijnselen verklaart en daarbij ook getoetst is. Tot die tijd is de huidige theorie de enige die we als waar kunnen beschouwen.
Alle nuances die je er verder in gaat leggen zijn taalkundig of filosofisch van aard.

Antwoorden (4)

Kinderen zijn (onder andere) op school om kennis op te doen. Daar horen ook wetenschappelijke inzichten bij.

Daarom leren ze over de zwaartekrachtstheorie, de elektriciteitstheorie, de evolutietheorie, de stromingstheorie (van water), de warmtetheorie, en al die andere wetenschappelijke beschrijvingen van het universum waarin wij leven.
Cryofiel
6 jaar geleden
Thecis
6 jaar geleden
Ben zo benieuwd wie er gemind heeft en vooral waarom....
Met deze theorie leren kinderen de verscheidenheid aan soorten op Aarde begrijpen.
De theorie beschrijft het proces waarbij erfelijke eigenschappen binnen een populatie van organismen veranderen in de loop van de generaties als gevolg van genetische variatie, voortplanting en natuurlijke selectie.
SimonV
6 jaar geleden
Thecis
6 jaar geleden
Ben zo benieuwd wie er gemind heeft en vooral waarom....
SimonV
6 jaar geleden
Ik kan me er wel iets bij voorstellen.
Volgens de Bijbel is de aarde ongeveer 6000 jaar oud is en is de wereld in zes dagen geschapen.
Als je dit gelooft, zou je kinderen dit moeten leren en geen onzinnige evolutietheorie.
Omdat de evolutietheorie samenhang brengt in een groot aantal aan biologische waarnemingen, en die ook verklaart. Een bekend citaat (van Dobzansky) in dit verband is:
'Nothing in biology makes sense except in the light of evolution', of in vertaling 'Alleen evolutie kan biologische feiten verklaren'.
6 jaar geleden
Thecis
6 jaar geleden
Ben zo benieuwd wie er gemind heeft en vooral waarom....
Omdat de evolutie op het moment de meest geloofwaardige uitleg is van het onststaan van soorten en de mens..de wetenschap is voortdurend op zoek naar meer bewijzen voor deze theorie .veel zijn er gevonden.
Voor steeds meer wetenschappers iis de gedachte dat we in een computersimulatie rondlopen serieus aannemelijk aan het worden.