Waarom is vulkaanas wel gevaarlijk voor vliegtuigstraalmotoren, maar Sahara- woestijn stof niet ?

De zandstormen op de Sahara blazen ook soms miniscule deeltjes rotsachtig materiaal de lucht in . Waarom is dit niet gevaarlijk voor vliegtuigmotoren ?

Sahara stof is op sommige dagen in de lucht boven Nederland aanwezig . Als het vervolgens regent , kun je het stof onder andere op motorkappen van auto's aantreffen .

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Het stof van de Sahara hangt waarschijnlijk niet zo hoog in de lucht (vandaar dat het met een regenbui ook weer naar beneden komt) als vulkaanas. Daardoor vliegt een vliegtuig er veel korter door, dan dat de stof/as op grote hoogte hangt en men er continu doorheen vliegt. Zowel as als stof vinden straalmotoren niet tof.

Het probleem is eigenlijk dat men niet weet, hoeveel stof echt schadelijk is. Direct door de wolk boven IJsland te vliegen is niet goed, maar niemand durft de verantwoording te nemen om groen licht boven Europa te geven bij geringe hoeveelheden stof/as. Hier zijn de fabrikanten gevraagd, die dan richtlijnen geven, hoeveel stof geen gevaar oplevert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank u wel Domtic +10

Andere antwoorden (4)

Vulkaan afval is over het algemeen harder en is dus de schade groter, evenals de concentratie van het geheel. Maar beide vormen kunnen een motor slopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je gelijk hebt "beide vormen kunnen een motor slopen". Want zand kan in principe ook bij hoge temperaturen in glas veranderen ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep, maar daar komt wat meer bij kijken (zand dus)
als vulkaanas in de motor terecht komt van een vliegtuig veranderd het in stukjes glas [hele fijne glasstofjes] en dat snijd door alles heen dus ook door belangrijke dingen die het vliegtuig in de lucht moeten houden ,bv kabels,leidingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de asdeeltjes van een vulkaan verhit, smelt het samen tot een glas-achtige massa. Als dit zich afzet in de straalmotor van een vliegtuig (die werkt door het samenpersen en verhitten van lucht) kan die motor niet meer funktioneren. Het fijne zand van woestijnzand kunnen dit proces niet op een dusdanige manier verstoren - het wordt er meer doorheen geblazen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanvulling op de andere antwoorden: de glasachtige stofdeeltjes zandstralen het vliegtuig ook nog eens!