Welke zwam is dit?

De afgelopen dagen kom ik deze heel vaak tegen in het bos op de Veluwe. Eerst dacht ik dat het op gevroren dauw was, maar na onderzoek lijkt het meer op een zwam. Het groeit op allerlei dood hout op de grond in het bos.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Antwoorden (6)

Het ziet er uit als een zwammerdam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Dat is de naam van een dorp in Zuid-Holland. Onzin dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, want dat schrijf je met een hoofdletter. Of niet soms. Dit is een meervoudige schimmel die veel op dammen voorkomt, vandaar.
Amadea
13 jaar geleden
Dan zou het damzwam hebben kunnen heten, maar een zwam die zwammerdam wordt genoemd bestaat niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
* Een damzwam vindt ik ook wel goed klinken! * Nee, wel een voetbalclub
een jonge FRAAIE KORAALZWAM
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De koraalzwam is veel groffer dan de zwam op de foto, het is dus een andere zwam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee want meschien dacht je dat het een gewone koraal zwam was de naam is allen wat anders het de fraaie koraal zwam
Het heeft ook wat weg van een Poederzwam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het wel de Ceratiomyxa fruticulosa ijsvingertje genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt ook een beetje op het Melig dwergkorstje (Trechispora farinacea)

Toegevoegd na 19 minuten:
of is het wat pluiziger? ik kan het niet goed zien op de foto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schizophyllum commune