Is er een eb en vloed beweging van de dampkring?

Zo ja, wordt deze dan ook door de maan veroorzaakt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
erotisi
6 jaar geleden
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/2013JD019818/abstract

Het beste antwoord

Een interessante vraag.
Ik heb eens zitten zoeken naar bronnen, maar er is verdraaid weinig van te vinden. Je zult het dus met mijn verhaal moeten doen.

Eb en vloed (van de zee) wordt niet alleen door de maan veroorzaakt. Ook de zon doet een duit in het zakje. Dat merk je b.v. wanneer de zon en de maan op één lijn staan dan hebben we te maken met springvloed: een extra hoge waterstand.

Niet alleen de maan is dus van belang.

Werkt dat nu ook op de atmosfeer zo ?

Het antwoord is: ja.

Qua uitwerking van de zwaartekracht is er niet zo veel verschil tussen gassen en vloeistoffen. Echter zijn de effecten van eb en vloed veel minder van invloed op het dagelijkse leven wanneer het om de dampkring gaat dan in vergelijking met dat van de zee.

Ook wordt het effect enorm overschaduwd door de warmte van de zon.
De stromingen van de lucht die de zon op gang brengt met haar straling en het verschil daarin bij dag en bij nacht zijn vele mate sterker dan die van het eb en vloed van de dampkring.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beter kon ik het niet verwachten, interessant die "massage" van de dampkring door de zon. bedankt Ko