In welke kleur van de kleurentheorie van De Caluwe valt het veranderingsmodel van Kotter?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Het veranderingsmodel van John Kotter bestaat uit acht stappen:

1. Urgentiebesef vestigen
2. Een leidende coalitie vormen
3. Een visie en strategie ontwikkelen
4. De veranderingsvisie communiceren
5. Een breed draagvlak creëren
6. Kortetermijnresultaten realiseren
7. Consolideren en in beweging blijven
8. Nieuwe benaderingen verankeren in de cultuur

In de kleurentheorie van Léon de Caluwé worden vijf manieren van denken over veranderen getypeerd via kleuren.

Geeldrukdenken, waarbij Belangen centraal staan.
Blauwdrukdenken, waarbij de hoofdrol is voor de Ratio.
Rooddrukdenken, waarbij de Mens het belangrijkst is.
Groendrukdenken, waarbij het met name gaat om Groeien.
Witdrukdenken, waarbij Energie centraal staat.

Met wat moeite kan men de stelling verdedigen dat het model in iedere kleur kan vallen -er zijn allerlei overeenkomsten te onderscheiden-, maar het blauwdrukdenken, waarin een stappenplan wordt gebruikt, lijkt mij de meest logische.