Dat druk je uit in de eenheid Newton (N).
Kijk maar op nl.wikipedia.org/wiki/Newton_(eenheid)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zwaartekracht is geen kracht. newton is achterhaald.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zwaartekracht is geen kracht????????
Waarom heet het dan zo???? Newton achterhaald???????
Einstein heeft wel een veelomvattender natuurkunde uiteengezet, maar Newton geld nog steeds hoor. Wat Einstein heeft bedacht geld zeer zeker, is een afwijking of liever uitdieping van Newton op het zeeeeeer kleine (kleiner dan atomen) en zeeeeer grote (het universum). In ons dagelijks leven is Newton onverkort geldig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De kracht die een voorwerp ondervindt door de zwaartekracht meten we net als alle andere krachten in Newtons. De zwaartekracht zelf geen kracht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zwaartekracht is geen kracht omdat niets sneller kan dan de lichtsnelheid. Als de zon ineens weg zou zijn zal de aarde direct uit zijn baan vliegen. Dat zou betekenen dat de zwaartekracht sneller is dan het licht, en dat kan niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De zon kan ook niet ineens weg zijn, dus wat dat betreft klopt je denkproefje niet. De versnelling die inderdaad optreed is een gevolg van de kracht. DOOR die kracht ONTSTAAT er een versnelling van massa.
Zwaartekracht is te zien als een versnelling of als een kromming van de ruimte.

Het eerste is, in ieder geval als analogie, uit te drukken in meters per seconde-kwadraat. De kromming is lastiger en vraagt wiskunde die je niet op de middelbare school tegenkomt. Padintegralen en ander naar spul. :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kan het vergelijken met elektrische veldsterkte (volt per meter). De versnelling van de zwaartekracht is op zeeniveau 9,81 meter per seconde kwadraat. Hoe hoger je komt des te geringer wordt de zwaartekracht van de aarde.