Mengzouten, wat is dat precies?

Voor deze periode moet ik een onderzoek doen naar zogenaamde mengzouten (zit nu in VWO 5) en hoe je ze zelf kan maken, maar ik kom maar niet verder dan dat het een samenstelling is van twee verschillende zouten die vaak of een kation of een anion delen met elkaar. Weet iemand wellicht wat voorbeelden te noemen van mengzouten?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Zouten met eenzelfde "achtervoegsel", zoals sulfaten, nitraten, acetaten, kunnen onderling onbeperkt worden gemengd en kristalliseren dan soms gezamenlijk uit als een mengzout, waarbij de onderlinge verhoudingen niet vast liggen, of een dubbelzout, waarbij de onderlinge verhoudingen wel vast liggen. Een bekend dubbelzout is aluin, KAl(SO4)2.12H2O oftewel kaliumaluminiumsulfaat. Dubbelzouten en mengzouten kun je maken door meerdere zouten op te lossen tot een verzadigde oplossing en dan te laten kristalliseren.