Hoe moet je de ester methylbutanoaat maken?

Voor een po moeten wij methylbutanoaat maken. Dit willen we doen met butaanzuur en methanol. Maar hoe moet dat precies?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het lijkt me een gevaarlijke PO les, je hebt echt laboratorium materiaal nodig en het zijn bijtende stoffen die je niet zomaar kan verkrijgen. Vooral niet zelf proberen.

Antwoorden (1)

Methanol met butaanzuur kan inderdaad reageren tot methylbutanoaat (en water). Oftewel CH3OH + C3H7CO2H(aq) -> C3H7CO2CH3 + H2O. Het ruikt fruitig, een beetje naar appel, banaan en ananas. Het zit van nature ook in onder andere die vruchten en wordt veel gemaakt om als natuuridentieke smaakstof te gebruiken.

Gewoon bij elkaar gooien helpt echter niet. Het is een ester die je moet bereiden door het te koken met zwavelzuur. Daarna moet je de methylbutanoaat eruit destilleren. Gezien het werken met bijtende stoffen en branders en de benodigdheden van laboratoriumapparatuur is dat niet iets om thuis te doen. Doe dit uitsluitend onder deskundig toezicht.