Wat gebeurt er als de bliksem in een hoogspanning kabel slaat?

is dat een probleem?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Als eerste zal het dichtsbijzijnde transformatorhuisje de 'geest' geven Pruts. Als de knal groot genoeg is volgen er meer in de omgeving. Dát geeft groot alarm bij het electriciteitsbedrijf. Heel Tilburg zonder stroom.......!

Toegevoegd na 4 minuten:
is dat jouw fiets......?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Niks. Dan zou Nederland bij elke inslag zonder stroom zitten.
Die dingen zijn van ijzer en zijn hoog. Dus de mooiste plek om in te slaan.

Als jij die kabel aanraakt en niet de grond raakt gebuert er ook niks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoogspanningskabels hebben een grote kans om getroffen te worden. Daarom worden ze beschermd door hoger hangende leidingen met een verbinding naar de aarde. Bovendien zitten er tussen de leidingen relais die heel even afslaan als een mast door de bliksem wordt getroffen. Dat is de reden dat tijdens het onweer het licht in de kamer soms even knippert. (Een relais is een apparaatje die ervoor zorgt dat stroom wordt ingeschakeld. Deze zit ook vaak in alarmtoestellen.)
AWM