Kan een kolen of gascentrale op offshore wind elektriciteit worden omgebouwd? Offshore windenergie goedkoper dan gas en kolen, CO2 vrij.

Wind en zon energie is nu goedkoper dan kolen en gas. CO2 vrij, maar hebben een variabele output. Dit kan in een elektrische centrale, omgebouwde kolen en gascentrale, stabiel worden gemaakt en regelbaar.
naast directe input zon en wind elektriciteit op het net, een stabiele levering via omgebouwde gas en kolen centrales op zon en windenergie. Ik denk dat het niet moeilijk is, veel voordelen heeft, stabiliteit, energieopslag, buffer, goedkoper is dan gas en kolen, en schone elektriciteit levert met schone elektriciteit van wind en zon.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Ik denk dat het niet moeilijk is, veel voordelen heeft, stabiliteit, energieopslag, buffer, goedkoper is dan gas en kolen, en schone elektriciteit levert met schone elektriciteit van wind en zon." Als die bewering waar was, zou je dan niet denken dat het al gedaan was?!? Ik bedoel we zijn een kennis land met een hoop intelligente mensen.... Je moet eens kijken naar kernenergie daar zit ook nog een addertje onder het gras. Voort dat addertje is moet ik je verwijzen naar 'Pandora's box' http://topdocumentaryfilms.com/pandoras-box/ Hier leer je dat U.S bewust gekozen heeft voor het verkeerde type kerncentrale om in de 2e WW plutonium te maken en uranium te verrijken, er zijn experimentele kerncentrales die 95% effectief energie kunnen leveren op het nucleaire afval van de huidige kern centrale's.... Waarom blijft dat op laboratorium schaal zoals dat ding bij Petten? Antwoord? Geld!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@RoqueTrader
Bij kernenergie is er een heel ander probleem. Bij het delven van uranium erts komt zo verschrikkelijk veel CO2 vrij dat het niet of nauwelijks rendabel is om kern reactors in te zetten, mits je puur kijkt voor CO2 uitstoot. Voor onderzeeërs en schepen is kern energie ideaal
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je stellingen kloppen niet: wind en zonne-energie zijn helemaal niet goedkoper dan gas- of kolenenergie.
Daarnaast is je vraag is onduidelijk. Wil je nou wind- en zonne-energie omzetten in gas en kolen en anders wat voor omzetting wil je graag of lijkt je handig? Batterijen, gasdruk, wateropslag, watersplitsing, etc?

Antwoorden (2)

Je vraag is raar, je vraagt of energie kan worden omgebouwd. Dat kan niet zomaar, wat je in het geval van wind en zon energie wilt, is het opslaan van deze energie in een andere vorm. En ja daar zijn methodes voor, zoals bijvoorbeeld het oppompen van water in een bassin met overtollige energie overdags, die je 's nacht via watergeneratoren kan laten leeglopen. Of je moet overtollige energie benutten om olie te verhitten om daar 's nachts energie mee op te wekken. Maar of het erg rendabel is om olie elektrisch te verhitten om er 's nachts je elektrische energie mee terug te halen???

Maar daar komen geen bestaande gas of kole centrales bij kijken. Bovendien is het helemaal niet waar dat wind en zonne energie goedkoper is. En als het goedkoper is, zit je alsnog te kampen met een ruimte gebrek. Zonne panelen zijn helemaal niet goedkoop en rendabel.

Er zijn methodes om zonne-energie op te wekken waarbij er energie wordt opgeslagen, zoals een windschoorsteen of een zonnetoren, maar die kunnen we eigenlijk niet veel noordelijker dan spanje aanleggen en ze zijn erg duur in de aanschaf.

Als we energie helemaal uit spanje of zelfs de sahara willen hebben, dan krijg je extreem hoge kabel verliezen. Dat + de aanbouw kosten maakt dit, denk ik, niet goedkoper dan het blijven gebruik van aardgas en kolen.

Dus korte antwoord op je vraag: "Nee, niet echt".
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik denk dat het antwoord veel technischer is. In elke centrale staat 1 of meerdere turbines die aangedreven moeten worden, met wat dan ook, om stroom te kunnen leveren. Dat gaat niet met zonne energie en zal dat ding draaien op wind energie dan heb je wel een onvoorstelbaar grote windmolen nodig.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is ook knap onhandig om een (wind)molen elektriciteit te laten opwekken om een turbine (ook een soort molen) te laten aandrijven die vervolgens een generator aandrijft die de elektriciteit opwekt. Laat die turbine en die tweede generator er dan maar tussenuit.