De sneeuw op het ijs moet eerst wegdooien, en vervolgens moet er een strenge vorst komen zonder neerslag.
Dan krijg je glad ijs. Verder moet het ijs minstens 15cm dik zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

dan moet er geen sneeuw meer op het ijs komen
door de sneeuw kan het ijs niet goed groeien ook krijg je heel raar bobbelig ijs door de sneeuw
en verder moet het niet al te hard waaien en goed doorvriezen

voor de elfstedentocht moet de ijsdikte 15 cm zijn
14 jaar geleden
"It giet oan" is misschien wel de meest geliefde uitspraak die mensen in de winter wensen te horen. Wanneer het ijs dik genoeg is om de massa mensen te houden gaat het werkelijk door. De dikte van het ijs moet minimaal 15 centimeter zijn langs de gehele route van 200 kilometer. Tijdens een vorstperiode meten de rayon hoofden minimaal eenmaal per dag het ijs. Soms vinden er ijstranplantaties plaats op stukken waar wakken zitten. Wanneer eenmaal is besloten dat de tocht daadwerkelijk doorgaat dan
worden op de zwakke plekken 'klúnvoorzieningen' gebouwd. Tot nu toe zijn er drie elfstedentochten gereden met dooi, vier bij lichte vorst, drie bij matige vorst en vijf bij strenge vorst. Maar komt de Elfstedentocht ook daadwerkelijk in 2009-2010? Hopelijk horen we dan die magische woorden: IT GIET OAN!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moet het nog minstens één week stevig vriezen en de sneeuw zou verwijderd moeten worden,zodat het ijs goed beschaatsbaar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dooien en dan zonder sneeuw, weer middelmatig hard gaan vriezen, zonder windvlagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het moet blijven vriezen tot het ijs 16 centimeter dik is, dan komt er een elfstedentocht, anders helaas pindakaas... Er hoeft niets te veranderen, het moet blijven duren, meer niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het moet zeker een dag of tien meer dan tien graden vriezen.
rose