Dat hangt van de opleiding af, maar doorgaans is een hoe-vraag geen goede start van een onderzoek, omdat een hoe-vraag vaak al een oorzaak en oplossing veronderstelt en zich al bij voorbaat lijkt te richten op de implementatie van die oplossing. Het doel van een afstudereer onderzoek is veelal juist bedoeld om in eerste instantie een probleem te onderzoeken en nog niet te richten op een implementatie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En dat is nog maar één vraag van het type: not done.
https://www.scribbr.nl/starten-met-je-scriptie/type-onderzoeksvragen/
Dit mag wel, als het type onderzoek daar om vraagt, bijvoorbeeld bij een beleidsonderzoek. Zo'n Hoe-vraag kan prima, als al bekend is (via voorgaand onderzoek of andere onderzoeksresultaten) wat mogelijke handelsmogelijkheden zijn bij een bepaald probleem. Je kunt dan onderzoeken welke optie het beste resultaat biedt. Het kan zijn dat bij jouw opleidingen dit soort onderzoeken niet worden gedaan of dat ze willen dat je je op ander type onderzoek richt, maar het is niet per definitie zo dat bij al het HBO-onderzoek de Hoe-vraag niet wordt geformuleerd.