Hoe bestrijd ik (milieuvriendelijk) de Buxus Mot ?

Het liefst met een 'huis tuin & keuken'middeltje

Alvast bedankt voor de tips.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Reddie
7 jaar geleden
Realiseer je je dat "bestrijden" en "milieuvriendelijk" volstrekt tegenstrijdig zijn?

Antwoorden (1)

De meest milieuvriendelijke bestrijding is de rupsen en poppen met de hand te verwijderen. Je kunt de schade beperken door de buxus in april of mei te controleren en de eventueel aanwezige rupsen weg te nemen. Daarmee voorkom je de toename van de populatie in de zomer. Kijk of er aangevreten of aan elkaar gesponnen takjes zijn met uitwerpselen erin. Meestal vind je daar vlakbij de groen met zwarte rupsen, die uiteindelijk zo’n 4 cm lang worden.
Biologische bestrijding is mogelijk met Bacillus thuringiensis var. Kurstaki (Btk). Rupsen die besmet raken met deze bacterie krijgen problemen met hun spijsvertering, stoppen met eten en sterven. Dat geldt echter ook voor andere soorten rupsen die inheems en niet schadelijk zijn. Voorzichtigheid (juiste dosering en toepassing) is dus belangrijk.

Let op: preparaten met Btk zijn in België en Nederland niet vrij te koop. Ze zijn enkel verkrijgbaar voor professionals. Neem hiervoor contact op met je ecologische hovenier.
fremar