Is het mogelijk de Aarde iets uit zijn baan te halen , en zo de opwarming van de aarde tegen te gaan ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De opwarming van de aarde heeft niets te maken met de baan van de aarde. Het versterkte broeikaseffect wordt veroorzaakt door de toegenomen hoeveelheid broeikasgassen (die de warmte binnen de atmosfeer houden).

Waarschijnlijk zal je wel een effect krijgen als de aarde in zijn geheel verder van de zon staat, maar de baan waarin hij nu zit, is een evenwichtssituatie. Als je daar iets aan probeert te veranderen, verknal je waarschijnlijk het hele evenwicht en kun je heel onbedoelde effecten krijgen.

Daarnaast: hoe zou je dat willen doen? Het zou kunnen door bijvoorbeeld een enorme explosie op aarde te veroorzaken. Welk continent offeren we op en wat betekent zo'n explosie voor de atmosfeer en voor het leven op aarde?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Misschien wel mogelijk, maar volgens de wetten van Newton trekken planeten en hemellichamen elkaar aan door de zwaartekracht. Ik denk dat als het al mogelijk zou zijn, de aarde dan toch weer zijn oorspronkelijke baan zou gaan volgen na verloop van tijd :)