Een vriendin heeft een tatoo, een waar kunstwerk, maar dat zal met haar 'sterven', kan dit geconserveerd worden?

Onlangs bespraken wij hoe jammer het is, dat na haar dood, dit kunstwerk met haar mee het graf ingaat, zij zei dit zelf ook heel jammer te vinden, en zich al vaker te hebben afgevraagd, of er een manier is om dit, (bijvoorbeeld door transplantatie), te behouden.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
TurfGraver
7 jaar geleden
Maak er een foto van en hang het aan de muur.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is niet vergelijkbaar. Zo kan men in het rijks ook een fotokopie hangen van de nachtwacht, en het oude wegdoen. Is ook niet wat je wil.
Castle
7 jaar geleden
Hoe mooi de tatoeage ook is lijkt het me een beetje bizar om de huid van een vriendin te hebben. Ik zou ook een foto maken en het daar bij laten. Misschien dat iemand met photoshop het nog wat kan opleuken om het zo te noemen. Dan heeft ze zelfs tijdens haar leven ook iets aan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Balsemen of mummificeren is ook mogelijk: https://www.uitvaart.nl/infotheek/verzorging-overledene/balsemen

Antwoorden (1)

Ja dat kan.

https://l1.nl/tattoo-conserveren-voor-nabestaanden-4840

en

http://nos.nl/artikel/645420-hang-je-tattoo-aan-de-muur.html
Wacht even, mag dat: een stuk huid bewaren?

"Dat mag officieel niet", vertelt Peter van der Helm, de oprichter van Walls and Skin. "Maar we doen het wel - met een omweg." Hij heeft een soort donorformulier opgesteld voor klanten die een tattoo willen bewaren. Dat formulier geldt voor de wet niet als een officieel codicil.

Als iemand is overleden, snijdt de dokter de tattoo weg. Dat mag in Nederland, maar wat niet mag is het stuk huid prepareren, klaarmaken zodat het bijvoorbeeld aan de muur gehangen kan worden. Dus moet Walls and Skin naar het buitenland voor het verdere werk. Waar precies, dat wil Van der Helm niet zeggen. Als het stuk huid terug is in Nederland krijgt de familie, of Walls and Skin, de tattoo om aan de muur te hangen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het kan dus sowieso, wat lastiger is het hier in NL om het juridisch juist te regelen. Of eiegenlijk moet het dus met een omweg.