Waarom zingen Aziatische zangeressen vaak zo schril?

Aziatische zangeressen zingen vaak op een toon die westerlingen als schril ervaren.

Nu zijn de toonhoogtes waarop wordt gesproken, in elke taal verschillend. Is dat ook de verklaring voor het "schrille" zingen van veel Aziatische zangeressen?

De vraag is dus: is dit voor hen de natuurlijke manier van zingen, die dus automatisch gaat, of is het een cultuuruiting die ook voor hen onnatuurlijk is en die ze met veel oefenen moeten aanleren?

13 jaar geleden
1.9K
Kimath
13 jaar geleden
Ze zingen ook wel eens anders hoor, dit is meer popmuziek: http://www.youtube.com/watch?v=BAW5dHMA44I Bij dit nummer zingen ze net als een klein kind: http://www.youtube.com/watch?v=9F5KwIIb-30 En dit is meer rock/metal muziek: http://www.youtube.com/watch?v=4_uTeKlJmoA
Cryofiel
13 jaar geleden
Daar heb je gelijk in. Maar deze manier van zingen hoor ik ook in oosterse restaurants. Ik hoor het nergens anders, het zijn alleen aziatische vrouwen die zo zingen. Vandaar dat ik mij dit afvroeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom ze zo zingen is met niet duidelijk
Maar heb me (met het beluisteren van Balinese folkloristische muziek) ook al eens afgevraagd ... hoe zij daar uren kunnen naar luisteren
Ik denk dat dit cultureel bepaald is.µ
Stel U eens een middeleeuwer voor die naar de stem van Bob Dylan luistert....

Het beste antwoord

Toevallig ben ik net in China en heb vorige week aan een zangeres gevraagd hoe dat werkt met dat zingen. Ik vroeg me ook af: hebben ze gewoon een andere stem, gaat dat bij hun vanzelf zo, is het de overeenkomst met de taal of wat dan ook.
Maar ze heeft het me voorgedaan:
ze kan heel gewoon zingen, zoals iedereen in Nederland.
maar als je traditionele Chinese muziek zingt, met name opera, dan moet je je stem op een andere manier gebruiken. Zij probeerde het uit te leggen door te zeggen: "Je moet je voor-keel gebruiken" en je adem steunen met je buik. Westerse klassieke zangers steunen ook de adem met het middenrif.
Maar Chinese zangers gebruiken met name hun keel op een heel andere manier.
Het zin ook niet alleen vrouwen die zo zingen. Ook mannen, als ze opera zingen, zingen zo hoog in in onze oren schril. Heb het twee dagen gelden nog meegemaakt. Die mannen praten met heel normale stemmen, maar als ze opera zingen is het superhoog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit lijkt me meer een filmpje uit de jaren 70? Misschien was het toen in om zo te zingen?

Toegevoegd na 6 minuten:
Als antwoord op de vraag: het is waarschijnlijk een cultuuruiting. Je moet het eerst veel oefenen voor je het kan zingen zonder al te snel een droge keel te hebben.

In die tijd waren radio's nog niet zo goed (krassige geluiden), dus zouden dit soort liedjes zouden wel duidelijker en beter klinken dan liedjes met lagere toonhoogtes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Dit filmpje is natuurlijk een redelijk extreem voorbeeld. Maar het principe geldt wel. In sommige oosterse restaurants hoor je ook gezang van deze toonhoogte.
Cryofiel
13 jaar geleden
(Minnetje is niet van mij...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach geef niet, ben de minnetjes wel gewend.
Het heeft te maken met het stemgeluid.
Bijna alle Aziatische vrouwen hebben een hoge stem. Dus het zingen gaat dan ook met hogere tonen. Bovendien wordt het cultureel gezien als 'mooi' ervaren.

Vrouwen met een lagere stem vinden ze niet vrouwelijk.
Het is dus genetisch bepaald dat hun stemgeluid, door andere stembanden, hoger en schriller klinkt. Ze doen dit dus niet bewust.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het is trouwens wel zo, hoe oostelijker je gaat, hoe hoger de stem.

In Turkije hebben ze vanaf het Oosten richting Mongolië ook van die hoge schrille stemmetjes.

Toegevoegd na 11 minuten:
Dit is een liedje uit Türkmenistan. Je hoort dat het al wat minder schril klinkt, maar toch wel soortgelijke klanken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt meer meer te maken hebben met de geluiden van de Chinese taal. Combineer dat met een hoge vrouwenstem en je hebt wat je "schril" noemt. Luister maar naar die man. Zijn stem is lager maar toch hoor je bepaalde klankcombinaties die de vrouw ook heeft.

Ik zou het niet op cultuuruitingen willen gooien. Behalve dat ik dat een beetje een arrogante uitspraak vind, kan je dat gewoon horen als mensen Chinees spreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik bedoel "cultuuruiting" niet op een arrogante manier. Zo is het in het westen een cultuuruiting om een opera te zingen. Da's ook best onnatuurlijk - maar wel een echte cultuuruiting. Evenzo is de echte geisha een onnatuurlijke manier om je te kleden, te schminken en te gedragen. Maar wel een echte cultuuruiting. De ene cultuuruiting is niet "hoger" of "lager" dan de andere. Met dit in gedachte, zou het - in mijn onwetendheid - best een cultuuruiting kunnen zijn om met zulke stemmen te zingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, daar heb je dan wel weer gelijk in. Maar die zangeres in de clip die je aanvoert lijkt me niet bepaald een operazangeres o.i.d. Ik denk echt dat het meer te maken heeft met taalverschillen in dit geval. En natuurlijk, de ene vrouwenstem is hoger als de andere. Sopraan, mezzoalt, alt, dat idee. En als opera niet zuiver wordt gezongen klinkt het ook schril en vals. Zoals in The Voice of Holland 2 weken geleden... :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie mijn antwoord een stukje verderop: het is inderdaad gewoon een cultuuruiting, in die betkenis dat het een speciale techniek is die je moet leren en die alleen gebruikt wordt bij bepaalde aziatische muziek.
Zoals iemand anders hier al zei: niet bij gewone moderne popmuziek.
Zingen en wat men mooi vindt in een samenleving heeft met verschillende factoren te maken. We hoeven niet ver te kijken of we zien al culturele verschillen: de Schlagers uit Duitsland, de chansons uit Frankrijk en de smartlappen uit Nederland. Ierse liedjes en Spaanse liedjes zijn ook zo herkenbaar. Daarbij speelt melodie en instrumentgebruik grote rollen, de tekst die culturele zaken naar voren brengt, maar ook het stemgeluid. Als je over de wereld heen gaat kijken, kan er op een gegeven moment door biologische kenmerken van de menselijke rassen (waarbij ik het puur over de aantoonbare biologische verschillen heb, meer niet) het stemgeluid verschillen. Stembanden zijn puur spieren en worden beïnvloed door de genetische bouw. Tussen rassen zijn genetische verschillen. Daarnaast speelt ook de historie een rol. Vanuit de historie van een land maar ook de ontwikkeling van muziek in een land en misschien ook verschillende volken in een land waarvan de muziek samen is gesmolten, kan er een typisch 'geluid' naar voren komen in de muziek.

Dus m.i. wordt muziek bepaalt door historische, biologische/genetische en culturele aspecten. Ik denk dat het zeker interessant is om hier antropologisch onderzoek op los te laten!