Waarom wensen we iemand alleen gezondheid toe bij niezen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik me ook altijd afgevraagd. Waarom niet ook bij hoesten?

Het beste antwoord

Dit komt nog uit de tijd waarin bijgeloof een belangrijke plaats in nam.

Tijdens het niezen houden mensen hun mond ver open en dat vond men vroeger gevaarlijk. Het zou dan mogelijk zijn dat er een boze geest je lichaam in vliegt die je ziek zou kunnen maken. Ook werd vroeger gedacht dat de ziel even het lichaam verliet als men niesde. Een snelle wens als "gezondheid" zou de boze geesten ervan weerhouden de ziel te vangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat is niet zo!
Dat word ook gedaan als je een drankje krijgt van iemand..
Dan zeg je ook gezondheid!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeg je gezondheid als iemand je een drankje geeft?
Omdat tijdens het niezen al je organen voor eventjes stil gaan ook je hart klopt dan even niet. Een bijgeloof zegt ook dat je ziel ook heel even je lichaam verlaat. Alles gaat dan voor eventjes stil.. Wij zeggen elkaar leef lang net als Grieken die zeggen dat ook tegen elkaar als iemand heeft geniest...
Zie ook vorige vragen!
http://m.goeievraag.nl/vraag/26913
http://m.goeievraag.nl/vraag/50743
http://m.goeievraag.nl/vraag/35776
http://m.goeievraag.nl/vraag/39430
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zou je iemand dan nog meer willen wensen dan alleen gezondheid?

In engelstalige landen zeggen ze: "bless you".
oftewel "god zegene je".
Dat vinden wij hier nogal overdreven voor een nies,
dus wensen wij iemand gezondheid.

Oftewel: dat je maar niet verkouden mag worden of griep krijgen, maar dat het gewoon een niesje is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het kan het begin zijn van één griepje

daarom gesundheit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat duidt op een mogelijke griep en dat wensen we niemand toe.

Ook bij het nuttigen van een alcoholische drank zegt men vaak "op je gezondheid" of "proost".