waarom kan je het licht van een IR en UV lamp wel zien?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
oke, bedankt!

Antwoorden (1)

Dan weet je wanneer deze aanstaat. IR en UV stralen zijn immers van zichzelf onzichtbaar waarschijnlijk wordt dat licht een beetje gemengd met ander licht wat wel zichtbaar is om schade te voorkomen.

Toegevoegd na 2 uur:
Een infrarode lamp werkt ongeveer hetzelfde als een gloeilamp. Die werkt doordat de gloeidraad van wolfraam voornamelijk (+/-50%) infrarode stralen uitzend. De rest van het 'gewone' licht wordt gefilterd door er een scherm overheen te plaatsen zodat alleen de IR stralen door komen.

Bij uv lampen gaat het heel anders in zijn werk. Daar zijn het meer een soort tl buizen waarin kwikdampen uv stralen veroorzaken maar dan zonder de fosfor laag van de tl lamp. Zie hier voor een uitgebreidere uiteenzetting https://en.wikipedia.org/wiki/Blacklight
7 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Ik denk eerder dat het niet lukt om perfect UV of infra-rood licht te maken. Er lekt bij grote lampen altijd wel wat bij uit het zichtbare spectrum.
Alleen de kleine LED's zijn volgens mij redelijk onzichtbaar.
erotisi
7 jaar geleden
Dat zou goed kunnen en daarom filtert men het er niet uit omdat het eigenlijk wel handig is.
Thecis
7 jaar geleden
Het lukt wel om (bijv) een IR lamp te maken, maar het is daarbij ook veel goedkoper om een lamp te maken die rrood en IR licht uitzendt.
erotisi
7 jaar geleden
Zelfs Led lampen blijken toch wel een klein beetje onder of boven de 800 resp. 400 nm te schijnen er zijn zelfs ogen die na gewenning wel 1000 nm nog zien. Maar weet niet zeker of vs dergelijke lampen voor ogen heeft