Ligt aan de staat waarin die persoon verkeerd. Na het nuttigen van legio alcoholische consumpties kan het aantal Gigabyte opeens meer gelijkenis vertonen met enkele megabyte (de morgen erna vaak ook).

Ik denk niet dat het echt in een byte's aantal te vangen is. Byte's zijn digitale termen en de gemiddelde mens is vrij analoog!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Robert Birge (Syracuse University) who studies the storage of data in proteins, estimated in 1996 that the memory capacity of the brain was between one and ten terabytes, with a most likely value of 3 terabytes

Vertaald: tussen 1 en 10 terabytes.
Antwoord op je vraag: tussen de 1024 GB en 10240 GB
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een paar flinke externe harde schijven dus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Melissa, ligt aan de grote van je hoofd denk ik. ;)
Denk niet dat daar een vast antwoord op is. Er zijn mensen die blijkbaar een onbeperkte capaciteit hebben. Mensen met een fotografisch geheugen bv. (eideitisch geheugen)
Bovendien is het geheugen dynamisch en kan nieuwe "plek" creeren waar nodig. Terwijl een harde schijf een vaste capaciteit heeft.
Maar als ik zou moeten schatten dan denk ik dat het een beetje tegen valt. Enkele gigabytes denk ik?
De kracht van onze hersenen zit niet zozeer in de opslag capaciteit als wel het gebruiken en combineren van gegevens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een gigabyte is niets anders dan het aantal ééntjes en nulletjes dat kan worden opgeslagen.
Omdat een mens het geheugen niet als 1-tjes en 0-etjes opslaat, is het niet mogelijk om hier een goed onderbouwd onderzoek naar te doen.
We weten het antwoord dus eigenlijk niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In feite zou je wel degelijk een parallel kunnen maken tussen digitaal electronisch geheugen en het menselijk geheugen.
Informatie is immers informatie, en het menselijk brein bestaat gewoon uit materie. Het een moet toch echt vastgelegd worden in het ander.
Wat zou de basiseenheid zijn voor menselijke geheugenopslag? Daarvoor moeten we kijken naar het meest kleinschalige mechanisme dat zich in het geheugengedeelte van het brein bevindt. Dat is kleiner dan het neuron (zenuw-/hersencel), namelijk de verbindingen tussen verschillende neuronen. Een enkele hersencel kan vele verbindingen maken met andere cellen. Bovendien zijn er ook nog verschillende typen verbindingen!
Als je het aantal zenuwcellen in het geheugen vermenigvuldigt met het aantal verbindingen dat een zenuwcel kan maken, en dat weer vermenigvuldigt met het aantal soorten verbindingen (en wellicht met het aantal soorten signalen dat kan worden doorgegeven via zo'n verbinding), dan kom je tot een enorm getal.
Dat getal is zelfs zo groot dat het menselijk brein in feite zo goed als oneindig veel informatie kan opslaan. Het bewijs daarvoor ligt overigens bij de savant-autisten, die werkelijk alles lijken te kunnen onthouden dat ze ooit hebben waargenomen.

Overigens zeg ik niet dat het menselijk brein ook echt zo werkt. Die neuronen + verbindingen (synapsen) + signalen zijn natuurlijk de bouwstenen voor het geheugen. Hoe die bouwstenen samen de processen vormen die ons geheugen maken is mij onbekend.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
26000000 oftewel 2.5-2.6 petabyte