Planeet 9 is de negende planeet in ons planetenstelsel. De negende planeet draait heel langzaam om de zon, wel 10.000 jaren. De planeet zit vol rotsen en ijs. Er is nog weinig bekend over de planeet.

Op dit moment is de ruwe baan van de negende planeet bekend, maar de exacte locatie helaas nog niet. Als de planeet op het verste punt van zijn baan staat, dan is deze te spotten op foto’s van de Subaru-telescoop en de Keck-telescopen. Het is heel goed mogelijk dat planeet 9 dichterbij de aarde staat. In dat geval is de planeet misschien wel op bestaande foto’s van het heelal zichtbaar en kan dit hemellichaam zelfs ontdekt worden door een amateur-astronoom.

Ook is er nog onzekerheid over de oorsprong van de negende planeet. Is het een planeet die niet rondom de zon geboren is, maar is ‘gevangen’ door de zon? Waarschijnlijk niet. Vermoed wordt dat deze Neptunus-achtige planeet 4,5 miljard jaar geleden – toen ons zonnestelsel ontstond – is weggeslingerd door Jupiter en Saturnus.

Toegevoegd na 8 minuten:
Planeet 9, tien keer zo zwaar als de aarde, is mogelijk de oorzaak van het feit dat de zon zes graden helt ten opzichte van de banen van de overige planeten. Wetenschappers breken zich hier al jaren het hoofd over.
Uit eerder onderzoek kwam al naar voren dat een aantal van de verste objecten in het zonnestelsel merkwaardige banen beschrijft, die ook toegeschreven kunnen worden aan de invloed van een enorm hemellichaam als planeet 9.
SimonV