Waarom treedt er corrosie op als Fe in contact komt met Zn, maar niet als Sn in contact komt met Zn?

Als een ijzeren voorwerp in een zinken dakgoot ligt, treedt er corrosie op. Maar een zinken dakgoot wordt wel met een tin/lood legering gesoldeerd zonder dat er corrosie op treedt. Eo Sn/Sn2+ is hoger dan Fe/Fe2+.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K
Reddie
7 jaar geleden
Er treedt wel degelijk corrosie op.
Bij IJzer kun je dat duidelijk zien (roest),
maar bij Tin is het corrosielaagje dicht. en maar één molecuul dik, en dat zie je dus niet.

Antwoorden (1)

IJzer oxideert inderdaad in een zinken dakgoot. Het probleem bij ijzer is dat het proces niet stopt. IJzer blijft roesten totdat al het ijzer is omgezet in ijzeroxide. Bij tin, zink en lood is dat niet zo. Hun oxides vormen een beschermende laag tegen verdere corrosie. Je kunt het zien doordat deze drie metalen er dof uitzien en hun metaalglans verliezen.