waarom zijn er geen auto 's die op eigen waterstof rijden?

Als een gelijkstroom door water gaat, komt hier waterstofgas vrij en daar zuivere zuurstof.
Dit geeft samen een volledige verbranding ( knalgas ) met her te gebruiken water als eindproduct.
Waarom geen elektrolyseapparaat in de auto en de accu's, die nu gebruikt worden voor de elektromotor aan te drijven,
gebruiken om deze brandstof te produceren. en ook nog de accu's voor een deel bij te laden.
Een half perpetuum mobile dus?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hier komt de wet van behoud van energie om de hoek kijken. Het verbranden van waterstof en zuurstoflevers exact precies evenveel energie op als het splitsen van water in zuurstof en waterstof. Daar komt bij dat als je dat technisch gaat uitvoeren er verliezen ontstaan (elektriciteit in de draden veroorzaakt warmte, het proces van het opslaan en tanken van waterstof en zuurstof kost energie in pompen, vervoer, opslag, etc) Idem met het gebruik: de elektromotor heeft een hoog rendement, maar dat is geen 100%, er komt (alweer) warmte vrij, niet alleen in de motor zelf, maar ook in de overbrenging. Daarnaast wordt er energie gebruik om jou navigatie, verwarming, airco, radio, etc te laten werken. Een dynamo heeft last van dezelfde problemen. In principe is de omzetting beweging-> elektriciteit perfect, om verliezen door wrijving, warmte na. Er gaat dus altijd (een beetje) meer energie in zo'n dynamo dan eruit komt. Als je waterstofmotor 100kW is en je dynamo 1000W (1kW), dan moet je waterstofmotor iets meer dan die ene kW leveren aan de dynamo. Die dynamo draait niet vanzelf, hij wordt gewoon aangedreven door de motor, daar is energie voor nodig en die kan maar van één ding komen: de motor zelf. Als het een ideale dynamo zou zijn, dan zou er precies evenveel uitkomen als je erin stopt, wel minder (door verliezen) maar never nooit meer! Je idee kan niet en bestaat niet, net zo min als alle andere, halve of hele, perpetuum mobiles.

Omdat het elektrolyseren van waterstof een zeer energetisch kostbaar proces is. De accu's zouden door middel van de dynamo's nooit genoeg water om kunnen zetten in waterstof. Daarnaast is waterstof niet goed op te slaan omdat de energiedichtheid enorm laag is ten opzichte van andere brandstoffen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100