waarom word het onbrekende filter in het informatieverwerkingsysteem in de hersenen van een hoog sensitief persoon geen stoornis of afwijking genoemd?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K
Cryofiel
7 jaar geleden
Goede vraag! Het blijft natuurlijk altijd de vraag wanneer je een bepaalde eigenschap gewoon 'eigenschap' noemt, of 'variatie', en wanneer je het als 'stoornis' of 'afwijking' betitelt.
Erna55
7 jaar geleden
@eingijs : wil je de link van de hersenscans toevoegen ?
SimonV
7 jaar geleden
Misschien deze?
http://high-sensitive-socialwork.de/wissenschaftliche-studie-juni-2014-the-highly-sensivitiv-brain/ Googelen op de afbeelding geeft wat links...

Het beste antwoord

Medisch gezien is het een afwijking of stoornis. Het is een afwijking omdat hsp-ers door het ontbreken van dit filter tot een minderheidsgroep behoren. Een stoornis is "een defect of het ontbreken van een orgaanfunctie of orgaan". Met die definitie is het ook een stoornis.

Maar in het onderzoek wordt over een karaktertrek en niet over afwijking gesproken. Logisch, omdat je anders iedereen met een in de hersens te lokaliseren karaktertrek wel gestoord kunt gaan noemen.

Achtergrondinfo
Simpel uitgelegd heeft een niet-HSP’er een filter in het informatieverwerkingssysteem in de hersenen. Afhankelijk van welke activiteit hij uitvoert, beslist dit filter welke informatie er binnenkomt. Die gefilterde informatie wordt verwerkt in de hersenen. HSP’ers hebben dit filter niet: alle prikkels komen op eender welk moment binnen. Over hoe dat precies in zijn werk gaat, bestaat er nog geen solide wetenschappelijk onderzoek. Maar wat we wel zien, is dat de hersenen van HSP’ers onder de fMRI-scanner bij een bepaalde opdracht in meer gebieden oplichten dan die van de niet-HSP’ers. Dat noemen we diepgaande verwerking. HSP’ers denken dus niet zoals niet-HSP’ers. Hun hersenen functioneren anders. Hoogsensitieve mensen krijgen daardoor vaak te horen dat ze de dingen te complex maken, dat ze veel te ver gaan met hun interpretaties.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
dit antwoord is eigenlijk opgebouwt uit bestaande informatie bronnen maar die alleen nog steeds geen duidelijkheid verschaft waarom het geen geboorte afwijking of stoornis word genoemt . want een hsper kan er namelijk wel heel veel last door onder vinden en omdat borderline en add de meeste overlappingen hebben met mijn HSP viel het mij daar bij op dat de overlapping bij borderline alleen maar de negatieve kenmerken zijn