kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat je tijdens een toets op school een vraag fout beantwoordt, en dan na de toets het toch weet?

Ik had een toets gemaakt, en kwam een vraag tegen die ik niet wist/of dacht dat ik hem goed had beantwoord. Maar na die toets realiseer ik me dan dat het antwoord fout was, en dan weet ik toch het juiste antwoord. En ik had me voor de toets gwn voorbereid. Ligt het toch aan de hersenen of over de zelfvertrouwen van een persoon?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
Stress

Antwoorden (1)

Volgens informatie op deze twee sites https://www.k-state.edu/counseling/topics/stress/strestst.html en https://www.quora.com/When-I-study-I-remember-everything-But-during-the-exam-I-forget-everything-I-cant-remember-a-word-properly-and-everything-is-shuffled-in-my-mind-How-can-I-improve-my-memory, waar eenzelfde vraag is gesteld, is studeren meer dan alleen maar lezen.

Misschien heb je (af en toe) een verkeerde studiemethode gebruikt waarbij je alleen maar teksten hebt gelezen, en niet daarna de informatie uit de tekst met eigen woorden hebt herhaald, er aantekeningen of samenvattingen van hebt gemaakt en vervolgens jezelf vragen hebt gesteld over de bestudeerde lesstof om te testen of je de informatie werkelijk tot je had genomen en deze voldoende beheerste.

Op de sites wordt verder aangegeven dat herhaling van groot belang is bij studeren, dat je met studeren op tijd moet beginnen, dat stress en spanning problemen kunnen geven en dat ontspanningsoefeningen (of zelfs zelfhypnose) kunnen helpen bij het bereiken van goede resultaten bij toetsen en examens.