wat gebeurt er met de natuur als er niet meer gejaagd zou worden?

Vandaag ben ik met een paar jagers op pad gegaan. Toen ik vroeg waarom ze eigenlijk onschuldige beesten afschieten antwoorden ze dat dit alleen maar goed is voor de natuur omdat je dan het wild in stand houdt. Maar is dit ook echt zo? En wat zou er gebeuren als ze zouden stoppen met jagen? Zouden deze dieren dan slechter af zijn?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Rieneke1
7 jaar geleden
Hier is helaas onlangs een eind aan gemaakt. https://www.natuurmonumenten.nl/nieuws/in-deelerwoud-krijgt-wild-meer-de-ruimte
tinus1969
7 jaar geleden
Er is geen standaard antwoord, omdat dat afhangt van 'waar je op jaagt', en ook hoe intensief. Verder; een aantal diersoorten (mn zwijnen) worden actief bijgevoerd door jagers; zonder jagers geen zwijnen :-) Belangrijkste; alles hangt met alles samen. Als je minder op konijnen jaagt, komen er meer vossen die konijnen eten. Ze worden hoe dan ook opgegeten.
Damherten hebben geen natuurlijke vijand en in de Amsterdamse waterleidingduinen wordt niet gejaagd. Deze damherten eindigen vervolgens meestal hun leven onder een auto; de wegen in deze regio zijn wat dat betreft berucht.
Rieneke1
7 jaar geleden
In de AWD wordt inmiddels wel gejaagd.
Rieneke1
7 jaar geleden
http://www.opiniestukken.nl/opiniestukken/artikel/1367/Er-moet-wel-iets-te-schieten-blijven

Antwoorden (1)

De dieren waar nu op gejaagd wordt, zijn niet per sé slechter af, maar hun prooidieren wel! Dit geldt met name voor roofdieren als vossen en kraaien.

In geval van bijvoorbeeld reeën is het wel zo dat de reeën die niet afgeschoten worden wel degelijk baat hebben bij het afschot van hun soortgenoten. Als in een gebied een populatie te groot wordt, moeten de dieren gaan rondtrekken op zoek naar andere gebieden. Dan sterft alsnog een deel van de dieren, door ondervoeding (te weinig voedsel), door aanrijdingen met verkeer (als dieren meer trekken, moeten ze ook meer wegen oversteken) en door gevechten met andere dieren (vooral de mannetjes).
Een hele groep reeën kan zo verzwakken, waardoor ook de jonge dieren veel kwetsbaarder zijn. Ook proberen de reeën dan noodgedwongen hun jongen groot te brengen in een gebied dat minder beschutting en veiligheid biedt.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bovenstaande is een prima antwoord, maar ik wil wat toevoegen. Lang niet alle dieren zijn onschuldig, denk aan ganzen die hele velden leeg vreten en de boeren met reusachtige schade opzadelen. Konijnen ondergraven net als ratten onze waterkeringen enz.