hoe kun je door middel van chromatografie nagaan of er in M en M's erytrosine voorkomt?

het is dringend

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ik denk, dat je papierchromatografie bedoeld.
Daarvoor heb je een loopvloeistof en chromatografiepapier nodig.
Als chromatografiepapier kan je bijvoorbeeld een strook van een koffiefilter gebruiken.
Als loopvloeistof zijn water, alkohol of azijn geschikt.
Om te beginnen heb je iets nodig, waarvan je zeker weet, dat er erytrosine in zit.
Los dat in wat loopvloeistof op, en los ook wat van het gekleurde huidje van een m&m op in de loopvloeistof. doe beide oplossingen in een hoog glas en zet een strookje filterpapier in de vloeistof zonder dat het de bodem raakt. Leg een potlood over het glas en zet het strookje papier vast met bijvoorbeeld een knijper. Erytrosine is in deze omstandigheden waarschijnlijk roserood, je zult dan ergens op het papier een rose lijntje zien ontstaan. lukt dat niet, kies dat een andere loopvloeistof. is de loopvloeistof heel zuur, dan kan de kleur geel zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
en als degene vloeistofchromatografie bedoelt? Of gaschromatografie? Elektrophorese? Field flow fractionation?
(zeker de laatste is wat ver gezocht, maar ik ga persoonlijk niet alle soorten hier omschrijven). En daarbij geef je wat loopvloeistoffen aan. Heel goed, maar als dit niet werkt? Doe je nog een standaardmeting met pure Erytrosine voor referentie? Voor een goede chromatografie bepaling komt er wel wat bij kijken (overigens wel goed dat je refereert naar het roserode karakter. Is immers een kleurstof).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als het antwoord op deze vraag zo diep zou moeten gaan, is dit niet het kader voor deze vraag. Alleen papierchromatografie is op de keukentafel uit te voeren en kan verrassend nauwkeurige resultaten leveren. De referentie: ga de supermarkt in en zoek een produkt waar deze kleurstof in zit, meestal bekend onder E127. Staat gewoon als voedingkleurstof in het bakproductenvak.