De oorsprong der soorten van Charles D. Is dit boek wetenschappelijk achterhaald of -nog steeds- 'waarheid'?

Oh, natuurlijk is er sinds The Origin of Species gesleuteld aan de evolutietheorie en is die veel verder verfijnd. Denk bijvoorbeeld ook aan onze huidige kennis van de rol van DNA, die in Darwins tijd natuurlijk geheel onbekend was. Maar in grote lijnen blijkt Darwin het keer op keer weer bij het rechte eind gehad hebben, en hij is absoluut de grondlegger van de moderne evolutietheorie.

en wederom het is slechts een theorietje gestoelt op veel aannames en het palusibel zijn van oorzaak gevolg in de ogen van darwin.

Het overkoepelende idee - verandering van soorten over tijd - staat nog altijd. De details zijn met de tijd over het algemeen veel beter uitgewerkt, en op sommige punten (bijvoorbeeld de manier waarop erfelijkheid zou werken) aantoonbaar mis. Het is interessant om te lezen - zeker als je het in de context van die tijd plaatst - maar geeft geen volledig juist beeld van de evolutietheorie tegenwoordig. En gelukkig maar - een wetenschap die 150 jaar stil staat is een dode wetenschap. Voor een uitgebreider antwoord; volg de link hieronder.

In 1859 is The Origins of Species gepubliceerd en in de volgende anderhalve eeuw is er geen wetenschappelijk publicatie meer verschenen met zoveel invloed en belang. De grondgedachte is de "waarheid" als je die zo wilt uitdrukken. In zijn boek zegt Darwin dat hij voor bepaalde ontwikkelingen nog geen goed antwoord heeft, maar dat die in de loop de tijden wel gevonden zullenworden. Voor een heleboel voor Darwin nog onverklaarbare zaken is door de moderne wetenschap een bevestiging gevonden.