Zou je jezelf herkennen op straat?

Stel je loopt over straat, je komt een identieke kopie van jezelf tegen. Zou je jezelf dan herkennen?
Ik heb ooit ergens gelezen van niet, maar heeft iemand iets om dit te onderbouwen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Alleen m'n spiegelbeeld zou ik herkennen.....
Amadea
7 jaar geleden
Dat lijkt mij stug. Je kijkt toch dagelijks in de spiegel? Dan zou je toch echt moeten herkennen dat er iemand loopt die wel heel erg op jou lijkt....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik weet niet hoor @Amadea... Je herkent wat je gewend bent te herkennen. Je bent niet gewend jezelf tegen te komen en je kent jezelf alleen maar in spiegelbeeld, en zo vaak zie je jezelf zelfs daar ook niet in. (Ik zie mijn collegae uren per dag, maar mezelf misschien uiteindelijk maar heel even tijdens het tandenpoetsen.) Ik ben al niet al te goed met gezichten herkennen en ik denk dat als ik een exacte kopie van mezelf voorbij zo lopen terwijl ik gewoon door een drukke winkelstraat loop of zo de kans inderdaad groot is dat ik mezelf niet zou herkennen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Andere mensen herken je toch ook, zij het minder makkelijk, wanneer je ze onverwacht in een andere situatie tegenkomt ?

Het beste antwoord

Ik heb het lang geleden een keer meegemaakt, dat ik een evenbeeld van mijzelf naar mij toe zag komen. Ik vond het een uiterst bijzondere ervaring, en ik heb dat sindsdien nooit meer opnieuw zo meegemaakt. Het was ergens eind jaren zestig op een perron in het station Brussel Zuid. Het bijzondere van het beeld werd daarbij nog versterkt doordat hij staande op een roltrap als het ware zo’n twintig meter recht voor mij uit de grond omhoog rees.
Met een gevoel van “Ik word geacht u niet te kennen” ben ik hem voorbij gelopen. Je blijft vreemden niet aanstaren, dus of hij iets in mij herkende weet ik niet.
Of hij eigenlijk een spiegelbeeld van mijzelf was, of dat zijn gezicht écht hetzelfde was, daar heb ik toen niet op gelet en dat valt bij mij (behalve aan de scheiding in het haar) ook niet echt op.
Ik wist wel meteen dat er iets heel bijzonders gebeurde, met andere woorden: de herkenning gebeurde onmiddellijk.
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, je herkent jezelf toch ook op foto's en films !