Bestaat er een absolute moraal?

Uw antwoord beargumenteren s.v.p..

Deze vraag behept mij sedert enkele weken. Want waar haalt iemand die a-religieus is zijn/haar moraal vandaan?

Edit na het eerste antwoord:
Zo ja, wat is dan de oorsprong van deze absolute moraal?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
3.1K

Het beste antwoord

Filosofisch gezien (daar heeft u het immers gepost) kan je niet geloven in een absolute moraal zonder in een of andere hogere macht te geloven. Immers het feit dat er een morele wet bestaat waar iedereen deel aan moet nemen houd in dat die moraal ergens vandaan komt. Dit kan niet anders dan van een of andere hogere macht. Dat de moraal absoluut is en van god afkomstig zou moeten zijn is erg problematisch. Zoals Plato dit al heeft aangetoond zijn er dan 2 verschillende mogelijkheden. God gebied de dingen zodat ze goed zijn. Oftewel het is goed omdat god dit zegt. Hier zijn een aantal problemen mee.
1. Wat goed is lijkt willekeurig te zijn, voor het zelfde had god hele andere dingen geboden dat ze goed waren.
2. Je houd moraliteit aan om de verkeerde redenen. Je leert stelen is slecht omdat god het is. Terwijl het eerder iets moet zijn als je moet niet stelen omdat het van iemand anders is jij vind het niet leuk dat er dingen gestolen worden et cetera.
3. Het is moeilijk voor te stellen dat dingen goed gemaakt worden. Je kan je wel voorstellen hoe iets fysisch wordt veranderd maar niet hoe iets door woorden uit te spreken van normaal naar moreel goed of verwerpelijk.

Kortom niet een goede optie. Dan heb je ook nog de optie dat god het gebied omdat het goed is. Oftewel god ziet in zijn oneindige wijsheid in dat iets goed is of niet en gebied het daarom. Het probleem hiermee is dat de moraal dan een bron heeft buiten god. Iets wat religieuze mensen erg moeilijk vinden immers god is de bron van alles en het hoogste. Er kan dus niet iets hogers zijn dan god.

Beide opties zijn dus niet toereikend. Wat is dan de bron van moraal vraagt u zich dan waarschijnlijk af. Persoonlijk denk ik dat onze notie van god en slecht in het begin is ontstaan door een langzaam proces van geleidelijke evolutie. Dit geeft ons basale ideeën over goed en kwaad. De rest van onze moraal komt denk ik van onze ratio vandaan. De reden waarom ik dit aan neem is dat mensen die bijvoorbeeld hun prefrontale cortex hebben beschadigd zich ineens immoreel gaan gedragen. Terwijl in veel andere gevallen zoals abortus het niet een simpele kwestie van gevoel is maar van veel nadenken en argumentatie. Natuurlijk speelt gevoel een rol maar is niet de enige factor.

Wat in ieder geval hopelijk duidelijk mogen zijn. Moraliteit kan niet absoluut zijn omdat dit een hogere macht vereist. Bovenaan heb ik aangetoond dat dit onmogelijk de bron van moraliteit kan zijn. Moraliteit is dus subjectief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O ja bijna vergeten als u zich erg interesseert in dit soort vragen kan ik u een klein boekje aanraden van de gebroeders Rachel genaamd the elements of moral philosphy. Niet heel erg dik en naar mijn idee ook niet veel filosofisch jargon. Verteld kort simpel met filosofische argumentatie over dit soort ethische vraagstukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed Kierkegaard was een groots filosoof dat aller eerst. Ook goed legitiem punt op mijn verhaal. Sociaal gedrag kan wel worden uitgelegd via evolutie het hele verhaal is erg ingewikkeld dus probeer het wat versimpelt uit te leggen. Bij overleving gaat het niet alleen over het overleven van de individu maar ook van het geheel van de soort. Immers als je als hele soort een bepaald evolutionaire instelling hebt om elkaar te helpen heb je als soort meer kans om te overleven en dus ook als individu. Je kan je voorstellen dat een soort vol moordenaars weinig overlevingskans heeft. Het principe dat hier achter schuilgaat heet het ESS. Het ESS dicteert dat de beste strategie om te overleven die is die het beste in balans is. In het kort als je te sociaal bent gaat dit ten koste van het individu en als je te asociaal bent gaat dit ten koste van het geheel. (Dus ook het individu) Als dit je interesseert kan ik nog een boek aanraden namelijk the slefisch gene van Richard dawkins. In een hoofdstuk (uit mijn hoofd 11) verteld hij hoe het helpen van anderen via het principe van ESS evolutionair voordeel oplevert. Wat hij een stuk beter kan uitleggen dan ik ;-)

Andere antwoorden (14)

Zonder er een filosofische verhandeling van te maken: ja. Elke cultuur heeft een vorm van moraal. Wellicht is het iets dat we allemaal hebben. Zelfs mensen die niet in god geloven hebben een moraal. Humanisme kan bijv. een bron zijn.

Ik denk dat de moraal er het eerst was en dat men daarna is gaan fabuleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat elke cultuur een vorm van moraal wil helemaal niet zeggen dat er een absolute moraal is. Integendeel zou ik zeggen. Zelfs als er een aantal gedeelde aspecten zijn in al die moralen van al die culturen. M.i. is alle moraal historisch bepaald en dus niet absoluut. Volgens mij heb je meer verstand van fabuleren dan van moraal of filosofische verhandelingen.
Volgens dat wat ik ooit heb geleerd staan normen en waarden boven de wet.
De bijbel is een historisch wetboek. Ook daar is het de bedoeling om het doel ervan na te streven en niet zozeer de inhoud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wordt met een moraal geboren of je krijgt die van je omgeving. De eerste drie jaar van je leven zijn bepalend. Iedereen heeft dus een moraal, religieus of niet.
De moraal is niet absoluut maar relatief. Waar trek je de grens tussen goed en kwaad? Er is geen grens dus er is geen absolute moraal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De enige moraal die ik absoluut zou willen noemen: Doe een ander niet, wat gij niet wil dat geschiedt...

Toegevoegd op 09-05-2009 23:16:46
Dat is zo simpel dat behoeft geen uitleg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de duim van XiniX...
De absolute moraal bestaat denk ik niet; in beginsel is alles relatief. Elke (sub)cultuur heeft zo zijn eigen gedragingen die als "normaal" worden gezien. De norm wordt door een meerderheid gevormd en ontwikkeld zich in de tijd gezien, met name door interactie met andere culturen.

Religie is ontstaan uit filosofie; in den beginne was er geen onderscheid tussen wetenschap en religie; er waren alleen wijze mannen ofwel filosofen. Het verbaast mij dus niet dat zowel religieuzen als a-religieuzen een bepaalde moraal hebben. Dat krijgt men mee in de opvoeding in een bepaalde (sub)cultuur, en hoeft niet perse religieus te zijn.

Het is m.i. een groot misverstand om te denken dat je zonder religie geen moraal kunt ontwikkelen. Deze zal echter enigszins afwijken van een religieuze. Hierbij moet gesteld worden dat veel van de oer-moraal via de wet in onze cultuur verankerd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral"

Moraal wordt niet opgelegd, maar gevormd door ieders karakter en omgeving. Er bestaat daarom geen absolute moraal, wel 7 miljard verschillende moralen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een absolute moraal kan nooit bestaan. Daarvoor zijn mensen te verschillend en zijn er teveel zaken die de moraal beinvloeden. Een groot aandeel levert naar mijn idee de opvoeding, zeg maar de basis. Verder speelt de cultuur en het onderwijs ook een grote rol bij het verder invullen van de moraal en het handelen daarnaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
elke cultuur heeft zijn eigen moraal zoals al gezegd, dussssssssss: geen ABSOLUTE moraal, maar wel een RELATIEVE moraal vind ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een absolute moraal bestaat niet. Wel zijn sommige normen algemener aanvaard dan anderen. De sterkste zijn die die voortvloeien uit de noodzaak om te overleven. Veel normen vloeien voort uit de noodzaak om samen te leven in een groep. Dat samenleven kun je op veel verschillende manieren doen, afhankelijk bijvoorbeeld van de grootte van de groep en het klimaat. Daardoor gelden er verschillende normen in verschillende groepen. Ook binnen een groep hebben individuen verschillende opvattingen. Dat kan bijvoorbeeld liggen aan hun positie, de opvattingen in hun familie of aan verschillen in karakter. Sommige normen zijn opgeschreven in wetten of in de bijbel, de meeste niet, zoals dat je elkaar niet moet hinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja die is er.
Eerst vond ik hem een beetje beledigend, deze vraag. Alsof iemand die niet in god gelooft geen moraal zou kunnen hebben. Nu begrijp ik de vraag wel, maar vind hem nogal kortzichtig. Een absolute moraal komt voort uit het leven zelf. Lees daarvoor als voorbeeld de Ethica van Spinoza. Is indrukwekkend!

Ik denk zelfs dat de meerderheid van mensen die een moraal moeten ontberen, fanatieke aanhangers zijn van een geloof, welke dan ook. Maar dan hanteren zij waarschijnlijk een andere definitie van het woord 'moraal' dan ik....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik sluit mij aan bij Melissa.Ik denk dat ieders moraliteit,gevormd en opgebouwd gedurende ieders leven, een complex gegeven is dat bovendien ook nog voortdurend in beweging is en verandert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg nee. Alleen al omdat die niet in de primaire levensbehoefte van de mens zit. Ik denk dat iedere groepering wel moralen hebben op grond van de waarden en normen die zij in hun cultuur stellen. Ik denk wel dat je eigenschappen van de mens kunt beschrijven, zoals de mens is een kuddedier, redelijk toerekeningsvatbaar, hebben div. instinkten, etc etc. Maar ik denk dat geen van deze moralen voor de mens zijn. Moralen worden toch door mensen bedacht. Voor dit bedenksel zijn tijd, klimaat, cultuur van invloed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ons moraal is evolutionair verklaarbaar gedrag, alle in kuddes levende dieren gedragen zich immers tot op zekere hoogte behulpzaam ten aanzien van de andere dieren in de kudde. Hoe behulpzamer je bent ten aanzien van je soortgenoten, des te beter het zal gaan met jouw kudde en zodoende ook met jou.

Dat begrijpen alle kuddedieren op deze planeet, met uitzondering van religieus piekerende mensen, die allerlei vergezochte fantasiën hebben bedacht om de menselijke moraal te verklaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Het hof van Eden.