zijn plato en aristoteles de grondleggers van het christendom, of wat hebben ze ermee te maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Filosofie
2.9K

Het beste antwoord

Aristoteles weet ik niet, maar ik heb wel gelezen dat het zo zou kunnen zijn dat Plato het christendom zou hebben geïnspireerd. Plato geloofde dat van elk voorwerp, en elk wezen er 1 perfect exemplaar was, dat allemaal 'mindere' kopieën uitstraalde. Volgens hem was er bijvoorbeeld één perfecte stoel, en de stoel waarop jij nu zit is slechts een straal, een slechte kopie daarvan.
Het christendom gelooft dat natuurlijk niet, maar er is wel iets van Plato's filosofie terug te vinden in de bijbel, al is het niet zeker of het echt daarvan is. Volgens het christendom is de mens geschapen naar het beeld van god. Dat past in de filosofie van Plato. Plato zou hebben gezegd dat God dan het perfecte wezen zou zijn, en wij allemaal mindere kopieën, gebasseerd op dat idee. Nogmaals, ik weet niet zeker of het echt met elkaar te maken heeft, maar misschien dus wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ze hebben er niets mee te maken. Plato en Aristoteles zijn de grondleggers van de huidige, westerse filosofie.

Onze moderne scholing van constant indelen, benamen etc. stamt af van de denkwijze van Aristoteles.
Hun invloeden zijn dus niet alleen te zien in de filosofie, maar in een heel groot deel van onze westerse wereld.

Met het Christendom hebben ze in principe niets te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Plato en Aristoteles leefden ook lang vóór Christus.
Zij hebben er in zoverre mee te maken dat hun ideeën over mn de ziel, lichaam en geest over is genomen door de christelijke filosoof Augustinus (354-430).
en
waarschijnlijk ook door jou gesteld:

http://ibi.bibliotheek.nl/openstaandevragen/hid/3/vid/4143/zijn_plato_en_aristoteles_de_grondleggers_van_het_christendom_en_wat_hebben_ze_met_het_christendom_te_maken

In het boek 'Wat christenen geloven' van de auteur J. de Schepper staat een hoofdstuk getiteld 'Invloed van andere godsdiensten en levensbeschouwingen op het christendom'. Over de Grieken wordt het volgende gezegd :
Het denken van de christenen is ook zeer ster beïnvloed door het Griekse denken, want dat was de taal die de christenen in de eerste eeuwen gebruikten, toen het geloof werd verspreid in het Romeinse Rijk. De christelijke denkers in de eerste eeuwen waren vooral gevormd door de Griekse filosoof Plato en zijn leerlingen (Aristoteles was een leerling van Plato). In de middeleeuwen kreeg Aristoteles grotere invloed, door de kruistochten werden de aristotelische geschriften meer in het westen bekend. Zo heeft het christelijk geloof de inhoud gekregen die we nu als traditioneel beschouwen