Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je met een MBO niveau 4 diploma een wetenschappelijke opleiding op het HBO volgen?

Ik vraag mij af of je een opleiding als natuur-&sterrenkunde kunt volgen op het HBO nadat je een MBO niveau 4 diploma hebt behaald.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Als je MBO opleiding goed aansluit op de gewenste HBO opleiding, dan is dit een prima startkwalificatie. Is echter je MBO opleiding in een totaal andere richting dan heb je kans dat een toelatingsexamen moet doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, want een HBO-opleiding is geen wetenschappelijke opleiding. WO, wetenschappelijk onderwijs, is universitair niveau. Voor zover ik weet bestaat er ook geen HBO-opleiding op dit gebied. Het meest in de buurt op het HBO komt dan nog technische natuurkunde of de docentenopleiding natuurkunde (tweede graad). Als je het universitaire niveau aankunt, zou je eventueel met een dergelijke HBO-propedeuse kunnen doorstromen naar de universiteit, maar dat geeft geen garanties en je zult in elk geval moeten aantonen dat je wiskunde B en natuurkunde beheerst op VWO-niveau.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding