Zijn alle herdershonden geschikt voor schapendrijven?

Het zijn over het algemeen bordercollies die hiervoor worden gebruikt.
Maar nooit (volgens mij) duitse of hollandse of mechelse herdershonden.
En misschien óók de hollandsche en Oostenrijkse herder.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
Z512099
7 jaar geleden
Alle herdershonden zijn geschikt om schapen te hoeden, anders zouden ze geen herdershonden heten.
ronron1212
7 jaar geleden
http://www.vtbikseland.nl/vtbikseland.nl/index.php/schapenhoeden

Antwoorden (2)

Sommige rassen hebben betere karaktereigenschappen (actief, leergierig, trouw) dan anderen, maar met de juiste training kan iedere (herders)hond schapen hoeden.

Toegevoegd na 55 seconden:
schapenhoeden is zonder spatie, denk ik
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De bordercollie is de bekendste maar er zijn vele herdersrassen die ook geschikt cq gebruikt worden o.a. Laekense Herders zijn hier ook zeer gedreven in, maar ook de andere belgen doen het super. Altdeutsche Hutehund is ook een zeer gedreven schapenhoeder. Andere herders zijn ook geschikt, sommige herders zijn voornamelijk veedrijvers.