Waarom lijkt een gebouw hoger als je er bovenop staat dan vanaf de grond ?

Als je bijvoorbeeld tegen een hoog gebouw omhoog kijkt is het wel hoog, maar als je op dat gebouw zelf gaat staan en kijkt naar beneden dan lijkt het veel hoger dan wanneer je vanaf beneden kijkt.
Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

naar boven toe heb je geen vergelijking met iets anders, als je een hoog gebouw hebt kun je dat niet vergelijken als je naar boven toe kijkt met een boom bijvoorbeeld.

als je vanaf boven naar beneden kijkt dan zie je alles en zie je meer de diepte. wat niet zo is als je naar boven kijkt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Misschien,omdat je eigen lengte er dan bij komt,als je naar beneden kijkt en er af gaat als je omhoog kijkt.

Toegevoegd na 37 minuten:
Is idd niet erg aannemelijk,misschien komt er iets als hoogtevrees bij? Als je op de begane grond staat,ben je niet bang om te vallen en op de dak van een hoge flat(onbewust) wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een lage hoogte geldt dat wel maar toch niet bij een flatgebouw. Je lengteverschil in hoogte zul je dan echt niet merken lijkt mij.
Als je naar beneden kijkt, heb je meer ijkpunten (herkenningspunten) waardoor je de diepte beter kunt schatten dan wanneer je naar boven kijkt. (Bomen, auto's mensen, wegen, enz.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat het een samenwerking is tussen het visuele en de natuur van de mens. Je ziet indien je naar boven kijkt minder referentiepunten om afstand te zien. daarnaast is de natuur van de mens ook niet zo ingesteld dat je op hoogte staat. angst om te vallen vergroot de optische afstand in je beleving. het is een beveiligingsmechanisme
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat naar beneden kijken angst oproept