Als een atoombom ter groote van een koffer (50x30x10cm) ontploft, hoe groot is dan de krater?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.7K
Thecis
7 jaar geleden
Er wordt gesproken over zogenaamde bomkoffers die een kracht zouden hebben van ca 1 kiloton. Wellicht dat je daar wat mee kan
erotisi
7 jaar geleden
fat man en little boy waren grofweg 6 maal groter. The Gadget had misschien een vergelijkbare grote en die sloeg een krater van 9 meter diep en een doorsnede van 36 meter. Deel dat door 6 en je hebt een indicatie. Maar de hoogte waarop de bom wordt gegooid en de hoeveelheid radioactief materiaal speelt natuurlijk ook wel een rol http://www.go2war2.nl/artikel/4490/Atoombommen-op-Hiroshima-en-Nagasaki.htm?page=5
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
De meeste atoombommen ontploffen op enige hoogte in de lucht Daarmee creëer je ook een neerwaartse drukgolf. Een bom op grondniveau heeft alleen maar een zijwaarts drukgolf en een (nutteloze) drukgolf naar boven. De neerwaartse drukgolf richt veel meer schade aan dan alleen de zijwaartse. Uitgaande van het doel van een bom (vernietiging van de omgeving) is een ontploffing op enige hoogte dus veel efficiënter.
erotisi
7 jaar geleden
Waardoor zou een grondbom een nutteloze drukgolf naar beneden uitoefenen? Waardoor zou de drukgolf naar beneden meer schade aanrichten dan zijwaarts?
kierkegaard47
7 jaar geleden
Ik gok omdat die op relatief korte afstand zaken/mensen treft. De zijwaartse drukgolf breidt zich uit en heeft meer tijd/ ruimte om te dissiperen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omdat er beneden grond zit, en zijwaarts gebouwen en mensen.
nounka
7 jaar geleden
Erosi, er staat dat een grondbom een nutteloze kracht naar boven maakt. De lucht dus.

Het beste antwoord

De bom die in een koffer past is de W54, dit atoomwapen is ontwikkeld in de jaren 60 en weeg slechts 23 kg en meet 28 cm bij 41 cm. De bom heeft een kracht van 6 kiloton TNT.

6 kiloton TNT geeft ongeveer een vuurbal met een straal van 160m. Binnen deze vuurbal met een diameter van 320m is alles verdampt. Dit is waarschijnlijk ook de diameter van de krater.

Binnen een straal van 400m is alles wat leeft dood door de overdruk van 1.4barg (20psi).

Binnen een straal van 830 meter zijn vrijwel alle gebouwen ingestort.

Binnen een straal van 1.14km overlijden tussen de 50 en 90% van de mensen door stralingsziekten binnen enkele weken.

In de 2e bron hier beneden kun je zelf wat getallen invullen.

Toegevoegd na 20 minuten:
Nog even doorgezocht (zie 3e bron) maar de krater is toch wat kleiner dan de vuurbal. Voor een 1 kiloton nucleaire bom zijn de krater afmetingen als volgt (bij een explosie op het oppervlak): Diameter: ~37m, diepte: ~9m. Dit is een kwart van de diameter van de vuurbal. Voor 6 kiloton kom je dan uit op een krater met een diameter van ~80m. (0.25 x 320m).

Een en ander hangt natuurlijk ook sterk af van de conditie van de ondergrond. Rots geeft andere effecten dan zangrond bv.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
bedankt!

Andere antwoorden (1)

In genoemde koffer kun je 15 liter Plutonium kwijt. Die 15 liter wegen ca 300kg
De eersta atoombom bevatte 60kg Plutonium.

Dus afgezien van nog wat ontstekings materiaal zou je dus de hoeveelheid van 5 atoombommen in die koffer kwijt kunnen.

De grootte van de krater is afhankelijk van de hoogte waarop je het laat ontploffen.