Wat is de natuurlijke functie van waterkefir?

Wat is de functie van waterkefir in de natuur en waarmee voedt het zich?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
Reddie
10 jaar geleden
Zie bijvoorbeeld:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kefir
Reddie
10 jaar geleden
Daar kun je lezen dat het zich met suikers voedt, net zoals de gisten in bier en wijn.
Cryofiel
10 jaar geleden
Waterkefir is de gewone kefir, maar dan gekweekt op kunstmatig gezoet water in plaats van op melk. Doordat de voedingsbodem anders is, heeft waterkefir natuurlijk een andere microbiële samenstelling (de verhoudingen liggen anders) dan de natuurlijke kefir.

Het beste antwoord

Kefir heeft geen natuurlijke functie, maar het is waarschijnlijk een product dat min of meer per ongeluk ontstond. Kefir is een samenstelsel van afbraakproducten van melk tezamen met bacterien en gisten die waarschijnlijk uit de darm van een schaap of geit afkomstig zijn ( melk vervuild met wat schapenpoep). Bacterien groeien graag op een soort oppervlakte en ze vormen vaak ingewikkelde structuren.
Zelf ben ik alleen bekend met anaeroob slib korrels, maar het principe is een beetje hetzelfde. Er zijn in die anaeroob slib korrels ook bacterien die heel snel de afvalproducten van de vorige bacterie moeten verwijderen. Dit soort korrels zijn dus spontaan bij elkaar komende verzamelingen microorganismen die op een ingewikkelde manier samen werken. De UASB korrels zijn erg goed onderzocht, ik betwijfel of dat ook voor de kefir geldt, maar ik verwacht dat dezelfde soort samenwerkingen ook wel in kefir te vinden zijn.