Is het strafbaar om een boek dat je gescand hebt online te zetten?

Ik probeer te snappen waarom google sommige boeken wel online zet en anderen niet? Leeftijd lijkt er niks mee van doen te hebben.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zou het niet met rechten te maken hebben en/of toestemming van de auteur/uitgever?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Ik dacht eerst: domme vraag. Maar je toevoeging maakt er een goede vraag van ! (+)
LeonardN
4 jaar geleden
Leeftijd heeft er wel mee te maken. Auteursrecht verloopt namelijk na verloop van tijd.

Antwoorden (1)

Ja, het is strafbaar een gescand boek zonder toestemming van de auteur online te zetten.

Google heeft hier echter toestemming voor gevraagd, zij het meestal pas na het online zetten. Het bedrijf claimt dat het hierbij gaat om fair use.
Daarnaast is niet elk boek in de bibliotheek van Google op deze manier eigenlijk illegaal. Werken waarvan het auteursrecht is verlopen bevinden zich in het publieke domein (circa 2 miljoen boeken bij Google).
Een onbekend deel van die laatste categorie betreft zogenoemde verweesde werken (orphan works). Ze zijn geschreven minder dan zeventig jaar na de dood van de maker, en worden dus nog beschermd door het auteursrecht. Maar niemand weet meer wie dat recht bezit. Erfgenamen zijn zoek, uitgevers failliet gegaan. Er zijn vrijwel geen officiële auteursrechtinstanties. Juist dit probleem is voor Google reden om niet vooraf rechthebbenden om toestemming te vragen (opt-in) maar achteraf werk van partijen die bezwaar maken te verwijderen uit de database.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Antwoord is incompleet en onjuist op een aantal manieren. 1. Voor boeken waarop auteursrecht rust, is het technisch strafbaar, maar omdat het beleid van het OM is om normaal gesproken niet tot vervolging over te gaan, kan het OM dat ook niet zomaar wel gaan doen. De rechthebbende kan trouwens wel een civiele zaak tegen je beginnen, en zo'n zaak kan behoorlijk kostbaar uitvallen. 2. Hoewel wel iets gezegd wordt over het publiek domein, is het natuurlijk onzin dat een boek na de dood van de auteur geschreven kan zijn. 3. Fair use is een Amerikaans begrip, dat buiten de VS vervangen is door een veel meer gelimiteerde opsomming van uitzonderingen, zoals citaten of kopieen voor eigen gebruik. Een heel boek scannen en op een openbare site plaatsen valt hier vrijwel nooit onder.