Wat is de termination shock?

Ik zag dit op een afbeelding van de Voyager 1.
En mijn engelse kennis (en natuurkundige kennis) is blijkbaar niet genoeg om de uitleg in het engels te begrijpen.

Is er iemand op goeievraag.nl die mij dit kan uitleggen, niet met berekeningen enzo (ik weet dat dat belangrijk is, maar dat met die berekeningen moet ik eerst kunnen begrijpen door bijvoorbeeld een praktijksituatie)

Maar wat er bijvoorbeeld speciaal is aan de termination shock en wat er gebeurt met materialen en aardse objecten.

Bedankt alvast :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De zon straalt een hoop deeltjes uit: de zonnewind.

De andere sterren van het melkwegstelsel doen hetzelfde: ook die stralen een hoop deeltjes uit.

In onze omgeving is de zon het dichtste bij. Daardoor is de zonnewind veel sterker dan de sterrewind van andere sterren.

Kom je verder van de zon, dan wordt de zonnewind steeds zwakker en de sterrewind steeds krachtiger. Op een gegeven moment zijn de verhoudingen zo, dat de zonnewind wordt vertraagd tot snelheden die lager zijn dan de lokale geluidssnelheid.

De plek waar dat gebeurt noemen we de termination shock.

Toegevoegd na 2 minuten:

Op Wikipedia staat een plaatje van een termination shock, maar dan van water in de gootsteen. Zie hieronder. Ik denk dat je Engels wel voldoende is om de woorden bij dit plaatje te begrijpen (klik op het plaatje om een grotere versie te zien).
Cryofiel
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Het is maar een term. Het is de beëindiging (termination) van de invloed van de zonnewind. Voorbij de termination shock heeft de zonnewind geen invloed meer. Het is meer een mooie naam voor een heel gewoon verschijnsel dan dat er echt iets vreselijks zou gebeuren.