Waarom krijg je eerder commentaar over spelfouten dan inhoudelijke feedback als je dat vraagt?

Dit overkomt mij zo vaak. Ik ben bezig een stuk te schrijven, zeg maar een concept vorm. Dan vraag ik mensen om inhoudelijk commentaar. Dat krijg ik dan zelden, wel worden de spelfouten gemeld.

Dit terwijl het een concept versie betreft waarvan hele zinnen en woorden nog herschreven gaan worden en er dus ook weer andere spelfouten zullen ontstaan. Vandaar dat ik de spelcheck pas bij versie 0.9 uitvoer, dat vind ik dus efficiënter.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

spellingsfouten detecteren gaat sneller dan eens na te denken over een concept.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inhoudelijk commentaar geven kost vele malen meer moeite.. Spelfouten vallen op en zijn makkelijk te corrigeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat probleem zit bij de lezer. Ik heb daar ook last van. Mijn oog wordt het eerste getrokken door de spellingsfouten. Ik kan daar niets aan doen, zo zit ik in elkaar. Het is moeilijk om dat te negeren. Niet onmogelijk, maar moeilijk.
AWM
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik merk dat mensen hier zelfs misbruik van maken: ze vragen of je ergens mee kunt instemmen en stoppen er dan expres wat spelfouten in, zodat je daar iets over op te merken hebt, en de grote lijnen uit het oog verliest. Lastig hoor!
Als je wilt dat mensen jouw concept met hun volle aandacht en hun volle verstand lezen, zorg dan dat ze nit worden afgeleid. Met andere woorden, laat voordat je de tekst aan de lezer aanbiedt, de spellingscorrector van je computer er overheen gaan. Is een kleine moeite voor jou, en de lezers bedienen jou dan beter met inhoudelijke feedback.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een kadootje uitpakt moet je eerst het papier erafhalen., dan pas kijk je naar de inhoud.
Dat is bij mensen ook zo, en zeker bij een geschreven tekst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een spelfout is elke keer opnieuw weer een foutje en makkelijk aan te wijzen. Dat had een d of dat had met een t te doen en dat stokt bij elk foutje weer opnieuw en tekst wordt daardoor ook lastiger te lezen. Zodoende komt je ook lastig tot een overzicht waarop je een mening kunt baseren.
(heb ik zelf niet zo`n last van maar velen wel)
Hoewel je er niet om hebt gevraagd, haal die foutjes er ff uit en maai ze op die manier het gras voor de voeten en zo moelijk kan het toch niet zijn.Zelf kan ik wel om schrijffouten heen lezen (Kijk anders voor de gein maar eens wat Poëzie Pure inhoud, het slaat oogaanschijnlijk nergens op maar wordt wel als een kunstvorm beschouwd.