Een tropisch jaar (de tijd die de aarde nodig heeft om in haar baan om de zon van lentepunt naar lentepunt te draaien) is niet exact 365 dagen. Het is 365 dagen, 5 uren, 48 minuten en 45,1814 seconden. Als men zich van dat verschil niets zou aantrekken en de duur van een jaar op 365 dagen zou afronden, dan zou men na vier jaar bijna een dag tekortkomen (preciezer: 23 uur en 15 minuten). We zouden dan oud- en nieuw te vroeg vieren; bijna een dag voordat de aarde werkelijk helemaal rond de zon is gegaan. Het toelaten van de afwijking zou tot gevolg hebben dat na langere tijd de seizoenen ten opzichte van het kalenderjaar gaan verschuiven.

Om dit te compenseren krijgt ieder vierde jaar (ieder jaartal dat deelbaar is door 4) er een dag bij: 29 februari, de schrikkeldag. Dit levert een gemiddelde op van 365 dagen en 6 uur per jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit klopt niet 1900 1800 en 1700 zijn deelbaar door 4 maar geen schikkeljaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Gregoriaanse kalender lost de overcompensatie op door slechts eeuwjaren die deelbaar zijn door 400 (zoals 2000) als schrikkeljaar te behouden, en eeuwjaren die niet deelbaar zijn door 400 (zoals 1700, 1800, 1900) niet. Dat staat ook te lezen in het wikipediaartikel waar Maartje naar verwijst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei wat ben je streng zeg.
Maar vooruit, zo dan: Een jaar is een schrikkeljaar als het jaartal deelbaar is door 4, maar als het jaar deelbaar is door 100 is het geen schrikkeljaar, tenzij het jaar deelbaar is door 400. Het jaar 1900 is dus geen schrikkeljaar, 2000 wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doelde met mijn reactie uiteraard op Hersencel, had de toevoeging van mlodewijk nog niet gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien Hersencel precies naar 1700, 1800 en 1900 verwijst, die precies ook als voorbeeld genoemd worden op Wikipedia is de kans dus groot dat Hersencel wel op de hoogte is van deze regels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is echt toeval ik had wiki niet geopend maar kende de regels wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:) Okee, dankjewel Hersencel, weer wat geleerd.
Schrikkeljaren. Om de vier jaar is een schrikkeljaar, welke dan 366 dagen telt, één dag meer dan de andere jaren. Deze extra dag is de 29e februari. De reden is dat een jaar -de periode waarin de aarde precies één omloop om de zon volbrengt- niet precies 365 dagen lang is. Het is meer dan 365 dagen, namelijk ruim 365 en een kwart. Om precies te zijn: 365 dagen, 6 uur, 9 minuten en 9,5 seconde. Door nu om de vier jaar een extra dag in te lassen, wordt de kwartdag bijna geneutraliseerd. Elk jaar dat door 4 deelbaar is, is een schrikkeljaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het niet gezellig is om Kerst in de zomer te vieren, want dat is wat er zonder schrikkeljaren uiteindelijk zou gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag is al vaker geweest, kijk maar op de onderstaande link: