7! x 7! = 25401600 wat betekent het uitroepteken

Bij de opgave word dan een proef gedaan met een hond. Ze doen 7 geuren in 7 potjes, en die geven ze de namen A B C D E F en X. dan zetten ze die eerst in de volgorde E F X D A B C en daarna in de opstelling B D A C E F X. nou is de vraag in hoeveel verschillende opstellingen kun je die zetten.
ik dacht het is 7 x 7 of het is 7^7 maar het is dus 7! x 7! maar ik weet bij god niet wat dat betekent en wanneer je het moet gebruiken , kan iemand mij helpen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
21.3K

Het beste antwoord

! staat hier voor faculteit. Hiermee geef je het aantal mogelijkheden aan.

deze kan je berekenen door het getal voor de faculteit geleidelijk terug te vermenigvuldigen naar 1.

Dit betekend dat Bijvoorbeeld:

7! word 7x6x5x4x3x2x1 = aantal mogelijkheden.

4! word 4x3x2x1 = aantal mogelijkheden.

Hierbij een kort voorbeeld waarbij ik de vraag enigsinds heb ingekort om het te verduidelijken:

hierbij 3 geuren in 3 potjes. deze verdelen we over een opstelling aangegeven met de namen A, B en C.
en 2 geuren in 2 potjes welke we verdelen over een opstelling aangegeven met de namen A en B.

opstelling 1

A B C
A C B
B A C
B C A
C A B
C B A

als je hier goed kijkt zie je dat er 6 oplossingen zijn
3x2x1= 6 = 3!

opstelling 2

A B
B A

zoals je hier ziet is er sprake van 2 mogelijkheden.
2x1=2 = 2!

in de vraag welke u gesteld is gaat het over 2 verschillende opstellingen en 7 potjes.

oftewel 7! van opstelling 1 x 7! van opstelling 2 = aantal mogelijkheden.

Ik hoop dat je hier wat me kan. succes en leuke vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

7! is een faculteit. dat is het aantal mogelijkheden dat je hebt bij een n aantal getallen.
dat bereken je als volgt:
7x6x5x4x3x2x1 x 7x6x5x4x3x2x1 = 25401600
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat uitroepteken staat voor faculteit
dimpel gezegd betekent het voor 7 dat je doet:
7 x 6 x 5 x 4 x 3 x 2 x 1

zie de link voor de "moeilijke" uitleg
12 jaar geleden
! dat betekend facculteit dus als je 1 mogelijke reeds heb gehad blijven er minder over dus zeg maar eerst zijn er 7 mogelijkheden daarna nog 6 dan 5 dan 4 enz. dus dan kan je doen 7x6x5x4x3x2x1. Ik weet het niet heel zeker maar bijna wel dat het ongeveer zo in elkaar zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit betekent faculteit: 7! = 1x2x3x4x5x6x7