Kan oud papier in een fietsenschuur ook werken als een soort isolatie?

Kan oud papier in een fietsenschuur werken als een soort isolatie? Stel, je hebt een slecht geïsoleerde fietsenschuur en je zet wat dozen oud papier tegen de wanden, natuurlijk ver genoeg van een straalkacheltje op laagste stand, zou dat een soort isolerende werking kunnen hebben? Opwarmen duurt natuurlijk wel even, maar kan het oud papier in dozen ook een beetje warmte vasthouden/kou tegenhouden bij vriestemperaturen?

1.4K
Pieterke
2 jaar geleden
Vroeger plakten we kranten tegen de ramen als het vroor of gewoon erg koud was. Dat werkte goed isolerend.

Het beste antwoord

Dat lijkt me geen goed plan. De kou zal nog steeds achter de dozen langs de schuur inkomen.
De buitenmuur laat ook vocht door. Dit kan doordat het vocht langzaam in de bakstenen trekt en daardoor binnen uitkomt, maar dit kan ook condens zijn dat ontstaat door het temperatuurverschil tussen de binnen- en buitenmuur. Het vocht dat ontstaat, moet ook weer afgevoerd worden. Als dat niet goed geventileerd wordt, kan de muur een broedplaats voor allerlei schimmels en andere ziektekiemen zijn.
Voorbeeld: “Onze slaapkamer telt 3 buitenmuren, die volgens mij niet geïsoleerd zijn. Tegen 1 wand stond onze kast. Gevolg: schimmel op de achterwand van de kast en op de binnenmuur en zwarte aftekening op onze parket. Ondertussen heb ik de kast een 20 cm van de muur gezet, zodat er wat meer ventilatie is tussen de muur en de kast. Het probleem van de schimmel is opgelost.”
SimonV
2 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een extra muur (zelfs van papier) werkt isolerend, maar het is in dit geval niet aan te bevelen i.v.m. brandveiligheid.
jc54